בשנת 2021 נרכשו בישראל קרוב ל-700 ג'יפים מהדגם החדש של סוזוקי ג'ימני , מה שהופך את הג'יפ הקטן בגרסתו המשודרגת לאחד מרכבי השטח הפופולריים בישראל. ולא בכדי: למרות שהג'יפ המיתולוגי עבר מקצה שיפורים משמעותי (שכולל הגדלת נפח המנוע והרחבת עדר הסוסים שמושך את הרכב קדימה), הג'ימני דור IV נהנה מתג מחיר ידידותי למשתמש. 150 אלף שקל, פחות או יותר, וגם אתם יכולים לקבל ג'יפ חדש מהניילונים. אבל אל תשלו את עצמכם שההוצאות שלכם נעצרו שם. רכב שטח אמיתי, אתם יודעים, דורש שיפורים ושדרוגים – והג'ימני, קטן ככל שיהיה, הוא ג'יפ שטח אמיתי לגמרי.
סוזוקי ג'ימני דור IV. קטן - אבל לגמרי ג'יפ שטח
דבר ראשון: מיגון
כדי לשדרג את הג'ימני שלכם בצורה האופטימלית, גייסנו את סהר אנטוניץ' - בעל הג'ימני האולטימטיבי, שיעשה לכם קצת סדר בראש ויעזור לכם להכניס שיפורים בצורה שתתאים לצרכים (ולתקציב) שלכם. אנטוניץ', שמנהל קבוצה של יותר מ-200 נהגי ג'ימני ("אבל רק ג'ימני מהדגם החדש", כפי שהוא ממהר להדגיש), הוא עורך דין בן 35 מקרית טבעון שהיה ככל הנראה הראשון בארץ לרכוש את הג'ימני החדש. "כל השירות הצבאי שלי הייתי על רכבי שטח וכשיצאתי לאזרחות זה דבר שהיה מאוד חסר לי", הוא מספר, "באוגוסט 2018 ראיתי שיצא ביפן הדגם החדש של הג'ימני ואמרתי לעצמי שכזה אני חייב. מאותו רגע התחלתי לשבת ליבואן על הראש במשך חצי שנה עד שיום אחד התקשרו אליי מהסוכנות של סוזוקי ואמרו שהג'ימני החדש מגיע לארץ. באותו הרגע נתתי מספר כרטיס אשראי". וכרטיס באשראי הזה המשיך לעבוד כדי להתאים את הג'ימני של אנטוניץ' צרכים האקסטרימיים של ג'יפאי שטח. "כשקיבלתי את הג'ימני שלי אף אחד בארץ עדיין לא ממש הכיר את הדגם החדש, ברמה שאפילו לא היה ברושור בסוכנות. לקחתי את הג'יפ כמו שהוא, עירום מכל תוספת, והגעתי ישירות לאספיר 4X4 כדי שיתחילו למגן אותו".
- אתה יכול להצביע על הנקודה הכי משמעותית למיגון?
"כמו לכל ג'יפ יש גם לג'ימני את הוויק ספוטס שלו. במקרה של הג'ימני החדש התצורה המקורית של האוזן-רדיוס לא ממוקמת טוב. זה מקום מאוד פגיע ולכן כשמתייעצים איתי מה השדרוג הראשון שאני ממליץ לשים על הג'ימני לפני שיוצאים לשטח, זו כנראה הנקודה הכי משמעותית. אבל כמובן שאני לא ממליץ לעצור שם. אם אתה יוצא לשטח אתה חייב לשמור על הג'יפ שלך. מיגון לטנק דלק, מיגוני ביצה לדיפרנציאל, יש כמה מיגונים בסיסיים לגחון של הג'יפ שאם לא תשים אותם לפני שתצא לשטח אתה תמצא את עצמך בשטח מקלל את הרגע – ואז הולך ורוכש אותם. על מיגון לא מתפשרים".
סט מיגון לג'ימני. להרכיב עוד לפני שיוצאים לשטח
לא רק מיגון
אחת הקלישאות המוכרות על קעקועים היא שאין כזה דבר קעקוע אחד, יש קעקוע ראשון – ובמקרה של שיפורים לג'יפ, מדובר כנראה בהתמכרות מאותו הז'אנר. בעל ג'יפ שהתחיל לשדרג את הבונבון שלו יתקשה להיפרד מתחושת הסיפוק שנלווית למראה של הרכב הבתולי שהולך ומתפתח (ועוד יותר מכך, מהסיפוק ששמור לנהג שזוכה בביצועים משופרים ברגע שהג'יפ מגיע לשטח).
- סהר, אם אתה צריך להצביע על שדרוג בג'ימני שלך שאתה מרוצה ממנו במיוחד, במה היית בוחר?
"אחד הפיתוחים שאני יותר גאה בהם בג'ימני שלי זה כננת נסתרת שהתקינו לי מקדימה, מוסלקת בתוך הפגוש המקורי, באופן שלא פוגע בצורה היפה והמקורית של האוטו. בכלל, אני מאלה שמעדיפים לשדרג את הג'יפ בלי להפוך אותו למפלצת. וזה חלק מהיופי בג'ימני. אני בקשר עם המון בעלי ג'ימני, מטיילים יחד, נמצאים בקבוצות, ואני לא חושב שראיתי שני ג'ימני שנראים אותו דבר. יש דברים שאתה לא מוותר עליהם אבל מעבר לזה, כל אחד לוקח את זה לכיוון שלו, משדרג במקום שנראה לו יותר חשוב ובסגנון שמתאים לאופי שלו כנהג".
ג'ימני, עם כל התוספות. לשדרג בלי שהג'יפ יהפוך למפלצת
- ואיזה עוד תוספות אתה הכנסת מעבר לערכת המיגון ולכננת?
"רוקר פאנל, כמובן. כלומר מיגוני סף לשמירה על צדי הרכב, וו גרירה, ערכות הגבהה עם בולמי זעזועים, גגון שמפצה על זה שתא המטען קטן. אחרי שראיתי ג'ימני שנפל קדימה לשלולית וטבע הוספתי גם שנורקל . ואלה רק הדברים הגדולים, כי תמיד יש עוד כל מיני פיצ'יפקעס ודברים שמוסיפים בקטנה. זה עולם שלם שברגע שצללת לתוכו אתה יכול להמשיך עוד ועוד".
רוקר פאנל. בלי קידוחים ובלי חלודה
- ואם אתה צריך לתת טיפ לג'יפאים מתחילים, שרואים רכב כמו שלך ורוצים גם, במה כדאי להתחיל?
"אז יש כאמור את המיגונים, שכמו שאמרתי לא הייתי יוצא לשטח בלעדיהם. מעבר לזה, אמצעים לחילוץ עצמי. כננת נותנת המון ביטחון אם נתקעת בשטח או אם אתה צריך לחלץ מישהו, אבל חשוב להרכיב מוצר מקצועי ולא להסתפק במשהו שייראה יפה. כננת חזקה מאפשרת למשוך את הג'יפ שלך בשעת מצוקה, אבל אם תשים כננת חלשה או כננת שמולבשת על הפגוש בצורה לא מקצועית אתה מגיע לרגע האמת ובמקום שזה יחלץ אותך הטמבון נמשך החוצה ואתה נשאר עם נזק כפול. ובכלל, חשוב שיהיה בג'יפ ציוד חילוץ בסיסי, כמו רצועה קצרה של 3 מטר ורצועה ארוכה של 9 מטר שמאפשרות למשוך את הג'יפ מאחורה. אני מאוד ממליץ להשקיע גם בהייליפט טוב, שיכול לעזור לך לצלוח את המטר הכי בעייתי בטיול וייתן לך עם מה לעבוד אם יש לך פנצ'ר".
בלי לקדוח בשלדה
אחרי שעברתם את שלב הבסיס, התמגנתם ודאגם לעצמכם לאמצעי חילוץ, הגיע השלב לעלות לגובה. "הגישה שלי", אומר אנטוניץ', "היא לצאת וללמוד בשטח איפה אתה באמת צריך להשקיע. טייל ותבין מה מעניין אותך, מה מתאים לך ואיזה סגנון. אבל אם אתה באמת מחפש לאתגר את הג'יפ, שווה לך להשקיע בהגבהות שיתנו לך מרווח גחון גדול יותר".
- איזה הגבהות אתה ממליץ להוסיף?
"יש כל מיני פיתוחים של כל מיני חברות והאמת היא שההגבהה הכי איכותית היא באמצעות הצמיגים. בין אם אתה מעדיף צמיגי שטח או צמיגי חצי-חצי, שמתאימים גם לנהיגה בכביש, הגדלה של קוטר הצמיג מאפשרת לך להרים את כל הסרן של הג'יפ ולהרחיק אותו מהקרקע. אבל לצערנו, בארץ יש מגבלות חוקיות שלא מאפשרות להשתולל עם זה. מצד שני, יש הגבהות נהדרות שאפשר להתקין על ידי הוספת קפיצים משופרים שעליהם מרכיבים בולמי זעזועים, כל אחד בהתאם לצרכים שלו. יש דגמים שמתאימים יותר לנסיעות בשטחים סלעיים, יש כאלה שמצוינים למי שנוסע בחולות. בכך מקרה, הגבהה כזו יכולה להוסיף בקלות עד שני אינץ' לגובה של הג'יפ. כשאתה בשטח כל אינץ' כזה יכול להיות מאוד משמעותי. זה דורש אישור ממשרד התחבורה וזה גם נרשם ברישיון הרכב".
הגבהות. באישור משרד התחבורה
- משרד התחבורה נותן אישורים כאלה בקלות?
"אם אתה עובד עם מתקינים מורשים אז אין עם זה בעיה. ובהקשר הזה חשוב לעבוד עם מתקינים מורשים גם כדי שתהיה הכרה של משרד התחבורה וגם כדי שתדע שאתה בידיים טובות במקרה שתידרש לטיפול. יותר מזה, אם לא תעבוד עם מקצוענים זה יכול לגרום לך נזקים. כבר ראיתי לא מעט אנשים שפגעו לעצמם בג'יפ בגלל שהתקינו עליו שיפורים לא מורשים. נהגים שהשקיעו במיגון מסוג נחות מצאו את עצמם תקועים בשטח בלי המיגון וגם בלי יכולת לזוז, בגלל הנזק שהמיגון עצמו עשה לג'יפ שלהם - ובסוף הם גם איבדו אחריות מהיבואן כי לא עבדו עם מתקינים מורשים שנהנים מתקינה מתאימה".
- המיגון עצמו גרם לנזק?
"ממש ככה. הרי מה זה מיגון? זה החלק שנועד לספוג את המכות בשביל הג'יפ שלך. ולכן זה חשוב שיהיה לך ראש שקט שאתה יודע שהמגן שלך זה משהו שיחזיק מעמד כשהוא יאלץ להתמודד עם אתגר ולא משהו שייקרע מהג'יפ ויפגע באזורים שעליהם הוא אמור לשמור. כשמשקיעים במיגון טוב אתה יודע שקנית מוצר פעם אחת. נהגים חסרי ניסיון מנסים לא פעם לחפש פתרונות זולים וזה בסוף עולה להם ביוקר". וכדי להבטיח שהמיגון שלך באמת יגן על בג'יפ, מציע אנטוניץ' לא להסתפק רק באישורים שקיבל המתקין, אלא לוודא שהשיפורים שמותקנים על הרכב נעשים בצורה שלא גורמת נזק. למשל, מיגונים אמורים להתחבר לשלדת הרכב באמצעות ברקטים (מחברי ברזל מחוזקים), על ידי ברגים שקועים בעלי חשיפה מינימלית, בשיטת Bolt-On - ללא צורך בקידוחים בשלדת הרכב עצמו. ובכלל, צריך לקחת בחשבון שכל קידוח במרכב הוא פוטנציאל לחלודה, פגיעה בערך הרכב והוספת נקודת תורפה שתורגש היטב ברגע שהג'יפ יגיע לשטח ויתחיל לספוג טלטלות וזעזועים.
אחרון להגיע, ראשון לצאת
"הג'ימני הוא רכב נהדר גם לג'יפאים מתחילים כי הוא מפצה עליך ועל הטעויות שלך. בגלל המבנה שלו והגודל שלו יותר קל לנהג לא מנוסה להשתלט עליו ובאמת ברגע שהוא מגיע לשטח אין דבר שהוא לא מצליח לעבור. בגלל הגודל שלו, הוא יכול להשתחל למקומות שבג'יפים גדולים אין לך סיכוי לעבור אותם ומעבר זה, כשהוא נדרש להתחיל לטפס, אין מי שעומד מולו".
מוגן ומוכן. יוצאים להנות ללא דאגות
- וכמה צריך להשקיע בשביל לשפצר את ג'ימני כמו שצריך?
"כל אחד ומה שמתאים לו. בגדול, אפשר להגיד שהשקעתי משהו כמו עוד 30 או 40 אלף שקל בשדרוג של הג'ימני שלי, אבל זה היה שווה כל שקל כי בנפילות שהיו לי בשטח – ואין מה לעשות, זה דבר שהוא חלק מהעניין – יצאתי בלי שום נזק. מעבר לזה, תעשה חשבון. יש לי ג'ימני עם כל השדרוגים שאני צריך וזה עדיין עלה לי בערך חצי ממה שהיה עולה לי ג'יפ גדול שיכול לתת לו פייט בשטח".
- נשמע שאתה מאוהב בג'יפ שלך.
"הג'ימני החדש הוא רכב שטח פנטסטי, באמת", מסכם אנטוניץ', "המנוע שלו אולי לא חזק במיוחד, משהו כמו מאה כוחות סוס, וכשאתה בכביש פתוח אל תנסה לעבור את ה-120 קמ"ש, אבל כמו שאנחנו תמיד אומרים: הוא אולי יהיה האחרון להגיע לשטח, אבל ברגע שאתה בשטח הוא משאיר את כולם מאחור. האחרון להגיע אבל הראשון לצאת".
שיירת של ג'ימנים. דומים אבל שונים