כשאתם באים למגן את רכב השטח שלכם, האם אתם מעדיפים פלדה יצוקה, חסונה וכבדה – או אלומיניום קליל וגמיש? * מה ישמור לכם טוב יותר על המכלולים, מה מתאים יותר לאופי הנהיגה שלכם, מה יהיה קל יותר לתקן, מה יעלה לכם פחות – ומה דעתכם, אולי עדיף בכלל לשלב? * כל מה שרציתם לדעת על היתרונות והחסרונות של אלומיניום וברזל
לנון או מקרטני? ירדנה או עופרה? ו...ברזל או אלומיניום? כמו בכל תחום, כמעט, גם מתמגני השטח נחלקים לשתי קבוצות מרכזיות שבטוחות שהגישה שלהן לחיים בריאה יותר: אנשי הברזל, שמשוכנעים שהמיגון הכי טוב לרכב שלהם יצוק בפלדה; לעומת אנשי האלומיניום, שמשוכנעים שהדרך הנכונה לשרוד עוד יום אתגרי היא להקליל.
אז מי צודק? שאלה טריקית. לכל אחד מסוגי המיגונים יש יתרונות ויש חסרונות, כל אחד מהם מספק צרכים שונים לנהגי שטח שונים. אז מה עדיף לכם? מוזמנים לקרוא ואולי בסוף הכתבה תחליטו: האם אתם אנשי ברזל, אנשי אלומיניום ואולי, בכלל, כדאי לכם לשלב?
מיגון גיר, אגזוז וטרנספר. 100% אלומיניום
כמה זה עולה לנו?
נתחיל במתכת הכבדה. אם אתם מהג'יפאים הקשוחים שנוהגים על מפלצת מוטורית אימתנית בתנאי שטח אקסטרימיים, שלא רואים בעיניים ומתגרזנים על הסלעים – כנראה שאתם בנויים למיגון מפלדה. מדובר אמנם במתכת כבדה שתעמיס משקל על האוטו הכבד ממילא שלכם, אבל בסופו של דבר כשבוחנים את מידת החוזק של מיגון הברזל יש כאן יתרון ברור. ועוד יתרון: פלדה היא חומר זול יותר מאלומיניום.
אבל חכו רגע לפני שאתם מחליטים, כי זה לא לגמרי חד משמעי. זה נכון שבאופן עקרוני אלומיניום היא מתכת יקרה יותר וחזקה פחות מפלדה – ובכל זאת, יש סיכוי סביר שלוח אלומיניום מותאם היטב יגן על הג'יפ שלכם טוב יותר ותתפלאו, יתכן שהוא אפילו יעשה את זה במחיר נח יותר. מאחר ואלומיניום הוא מתכת גמישה שנח לעבוד איתה, סיכוי סביר שעלות הייצור של המיגון מלכתחילה תהיה נמוכה יותר ממיגון מקביל מברזל.
וההוצאות לא עוצרות בעלות המוצר. האלומיניום, כידוע, שוקל פחות מפלדה. הרבה פחות. צפיפות החומר של הפלדה גבוהה ב-250% מזו של האלומיניום וכשמדובר על אלומיניום איכותי מסוג 5052, שמומלץ למיגון רכבי שטח, המשקל של מיגון ברזל עשוי לצמוח לאזור של פי שלושה. המשמעות הנלווית של מיגון באלומיניום היא רכב קל יותר, שאוכל פחות דלק ומתאמץ פחות בכביש וגם בשטח. ומה קורה לרכב שעובד קשה? שגרת הטיפולים שלו גדלה והבלאי הופך למשמעותי יותר – והנה לכם עוד סיבה לבחור באלומיניום.
להקדים מכה לזעזוע
אם יש דבר שמפריד בין ג'יפאי שטח לכאלה שרכשו את הרכב בשביל הפוזה הרי שמדובר במצב המיגונים שלהם. מבט אחד על החלק התחתון של הרכב יבהיר האם מדובר בנהגים מז'אנר הנהג-זהיר, שנכנסים ללחץ מדרכי כורכר, או באקסטרימיסטים שמחפשים למצות את חוויית השטח שלהם. מיגון של רכב שבאמת עושה את השטח יחשוף בגאווה שורה של צלקות מסלעים, מבורות ומשאר גורמים מתקילים שאותם הוא ספג – ושרד.
ומה קורה כשהמיגון חוטף מכה רצינית? דבר ראשון – מברכים על המזל הטוב והשכל הישר שהיה לכם למגן לעצמכם את הרכב (כי דמיינו מצד שבמקום המיגון, מי שהיה חוטף את הבומבה היה הגיר, הדיפרנציאל או הקרטר. לא נעים). דבר שני – בודקים מה חומרת הנזק. ואם צריך – מיישרים.
וכאן ההבדלים בין הפלדה לאלומיניום בולטים במיוחד. זה נכון שמיגונים איכותיים – גם מברזל, גם מאלומיניום – אמורים לכלול חורי שירות, אבל כשמדובר על עשה זאת בעצמך אין ספק שהרבה יותר קל לפרק את מיגון האלומיניום לבד. זה חשוב לטיפולים שוטפים וכמובן, במקרה שהוא חטף כיפוף – פשוט נותנים כמה מכות פטיש מכווננות היטב ותתחדשו, יש לכם מיגון (כמו) חדש. ומה בנוגע לפלדה? היא אולי תתעקם פחות אבל אם זה כבר יקרה לה, תידרשו לערב מכונות כיפוף על מנת להחזיר אותה לצורתה המקורית.
ולא רק זה – רמת הגמישות הנמוכה של הברזל עשויה לגרום לכך שבעקבות מכה חזקה הוא ייסדק ובמקרים קיצוניים אפילו יישבר (אזורי הריתוך הם הנקודות המועדות לפורענות). כשזה קורה, אפשר לתקן ולרתך שוב אבל זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן.
ובהקשר הזה חשוב לקחת בחשבון עניין נוסף: הפלדה אמנם מוצקה יותר אבל זה לא בהכרח מה שתרצו בשטח. אלומיניום שיספוג מכה חזקה יתכופף – פלדה תשמור על חוסן ובפועל יוצא שכל הזעזועים יועברו ממנה לשלדה. לא נעים.
מיגון גחון אלומיניום. טויוטה טקומה
העובי כן קובע
יתרון נוסף של האלומיניום הוא העמידות שלו בפני חלודה - ובוודאי כאשר מדובר באלומיניום 5052 שמשמש להכנת מיגוני הרכב האיכותיים. לעומת זאת, מיגונים או מחברים העשויים ברזל (ובהקשר זה, שימו לב שגם מיגוני אלומיניום מולבשים לעתים על מחברי ברזל), דורשים טיפול קבוע להגנה מפני חלודה - במיוחד כאשר מדובר במיגון שלא עבר פסיבציה (אידוש, למי שמתעקש על המינוח העברי) או לחלופין, מיגון שעבר פסיבציה אבל ספג מכות קשות.
ואם כבר נגענו בזה, חשוב לזכור: יש מנעד רחב בשוק של מוצרים העשויים מאלומיניום ומפלדה, חלקם באיכות גבוהה ואחרים מבוססים על חומרי גלם נחותים יותר. חשוב לזכור שאם אנחנו רוצים מיגון שבאמת ימגן לנו את הרכב, אסור להתפשר על איכות. יש, כאמור, ספקטרום שלם של זנים ותרכובות מתכתיות שמתאימים לשלל שימושים אבל כשבמיגון עסקינן – מומלץ לבחור באלומיניום 5052, שמציג יחס דחיסות חומר אופטימלי, עמידות לקורוזיה והתנהגות טובה גם בטמפרטורות גבוהות במיוחד, בכך שלאלומיניום יכולת קירור על ידי פיזור החום לעומת ברזל שסופג חום (וקחו בחשבון שמנוע שעובד קשה ביום קיץ מדברי זה דבר חם מאוד), או בברזל מסוגst37 , בעל רמת קרבון (פחמן) נמוכה באופן שמעלה את רמת הקשיחות ולכן מאפשר לעשות שימוש בפלטות דקות יחסית כשממגנים את מכלולי הרכב (וכשמדובר במתכת כבדה כל מ"מ שווה לא מעט משקל).
סביר להניח שמיגון ברזל איכותי בעובי 3 מ"מ יספיק לרוב המכלולים של רכב השטח שלכם, או לחלופין 6 מ"מ אלומיניום – אבל קחו את ההמלצה הזו בעירבון מוגבל במיוחד. לכל רכב ולכל נהג יש צרכים אחרים – ולכן, אם אתם מהנהגים המתגרזנים שחורכים את הסלעים באופן יום יומי, שווה לכם אפילו להכפיל את עובי הפלטה הזו ובכל מקרה, לא להסתפק בפחות מ-5 מ"מ ברזל במכלולים הרגישים או 8 מ"מ אלומיניום.
לא להינעל על אפשרות אחת
עד עכשיו דיברנו באופן עקרוני על הבדלים בין אלומיניום לברזל ונתנו כמה כללי אצבע בסיסיים. אבל, כרגיל, לא מדובר בשחור או לבן. ראשית, מפני שיש פערים בין רכבי שטח כבדים ובין ג'יפונים קלילים, בין נהגים מתקרחנים שאוכלים סלעים לארוחת בוקר ובין נהגים עירוניים שבקושי רואים שבילי עפר: לכל אחד מהם יש צרכים אחרים ולכן חשוב לבדוק יתרונות וחסרונות בפרמטרים כמו מחיר, התחממות החומר, העברת זעזועים ומכות וגמישות החומר.
שנית, מפני שלא כל מכלול ברכב מעלה את אותם צרכים מיגוניים. למשל, מיגון דיפרנציאל יושב על אחת הנקודות האסטרטגיות של הג'יפ, במקום קרוב במיוחד לקרקע. מאידך, מדובר באזור קטן יחסית למיגון, שלא צפוי להשפיע באופן דרמטי על משקל הרכב גם אם ייעשה בו שימוש בברזל כבד. ולכן כשממגנים אותו, שווה מראש להשקיע במיגון מעט יותר עבה מאשר ביתר חלקי הגחון. וכך, אם אתם מאלה שמשקיעים ב-3 מ"מ פלדה במיגון הגחון, יתכן ששווה לכם לעלות ל-4 מ"מ באזור הדיפרנציאל. יותר מזה, גם אם החלטתם ללכת על מיגון מאלומיניום ביתר המכלולים שלכם, יתכן שיהיה לכם נכון לשלב באזור הזה דווקא פלטת ברזל קשיח.
וזו, כמובן, רק דוגמה אחת בספקטרום עצום של אפשרויות שתלויות בסופו של דבר בתדירות ובהתנהגות הנסיעה שלכם בשטח. כיום אפשר להגיד שהרב הגדול הולך על מיגון אלומיניום שהוכיח את עצמו בשנים האחרונות ומראה הרבה יתרונות פאסיביים ואקטיביים אל מול מיגון הברזל שרק מי שבאמת צריך אותם הולך עליהם, אלו שהחלקים הרגישים בתחתית הרכב שלהם חוטפים מכות ללא ערף ומידי יום.
מיגון דלק אלומיניום. תוצרת הארץ
עדיין לא סגורים מה העובי המתאים למיגון שלכם ובאיזה מתכת להשתמש מתי?
מוזמנים להתייעץ עם מומחי אספיר במייל: [email protected] , בטלפון: 077-2309392 , ואפילו בווטסאפ: 052-4440061 .