האם אתם ג'יפאים סולידיים שמבלים הרבה על הכביש וצריכים צמיגים עדינים עם חריצים דקים, או אקסטרימיסטים מורעלים שחייבים מפלצות גומי שיכבשו כל שטח? * איך אפשר לנצל פרצות בחוק כדי שהחלפת הצמיגים תרוויח לכם כמה סנטימרים במרווח הגחון? * ומתי אסור להפחית לחץ אוויר גם כשיוצאים לשטח? * בואו נדבר על צמיגים

כל מי שמבקש לשדרג את הג'יפ שלו - מרכב בעל פוטנציאל לשטח לכזה שבאמת יכול להגיד שלום לאספלט ולצאת לדרכים הבלתי ידועות - מכיר את הדילמה: כמה להשקיע ב מיגון ? אילו אביזרים חייבים לרכוש לפני שמתניעים? וכמובן – באיזה סוג של צמיגים לבחור כדי להגיע לאיזון אופטימלי בין אחיזה טובה בשטח לנסיעה נעימה ובטוחה בכביש?

כי, כרגיל ברכבי שטח, האופי של הנהג, ההרגלים שלו והמטרות שאליהן הוא מייעד את הרכב הם אלה שמכתיבים מה הוא השדרוג המתאים ביותר אצלו ברכב.

אז מה הוא הצמיג שהכי מתאים לכם? בואו נבדוק.

ארבעה סוגי צמיגים לארבעה סוגי נהגים

בבואכם לבחור צמיגים תוכלו לבחור מבין ארבע קטגוריות מרכזיות שונות. מה עדיף? זו שאלה שכאמור תלויה לחלוטין במי אתם ובמה אתם מחפשים להשיג.

א. MT (Mud Terrain): צמיגים קרביים שישתלטו על כל ג'בלאה אבל יוציאו לכם את המיץ בנהיגת אספלט, מיועדים לנהגים קרביים, שרוצים לנצל עד הסוף את היתרונות המובנים של רכב השטח. הצמיגים מציעים סוליה בשרנית בעלת חריצים עמוקים במיוחד ומבנה שמפנה בוץ ואבנים בצורה יעילה. מכונים "צמיגי שטח מלא" אבל למעשה, מדובר ביחס של 70% עד 80% התאמה לשטח ו-30% עד 20% בלבד התאמה לכביש (ואם בחרתם בהם, זה אומר שיש לכם כנראה גם רכב נוסף שאיתו אתם נוסעים לעבודה ואוספים את הילדים מהחוגים).

ב. AT (All Terrain): המכונים גם "צמיגי 50/50" – צמיגים שיאפשרו לכם לצלוח אתגרים אקסטרימיים בכבוד בזכות דופן כפולה וסוליה בעלת חריצי עומק, אם כי לא מדובר במפלצות גומי כמו צמיגי השטח המלא. הצמיגים האלה יגבו מכם מחיר בנסיעות הכביש שלכם, אבל יספקו אחיזה סבירה בהחלט גם בנסיעה יומיומית על אספלט.

ג. HT (Highway Terrain): לנהגים שאולי לא טוחנים סלעים לארוחת בוקר אבל לא נבהלים מקצת בוץ על השלדה, נהגים עירוניים באופן עקרוני אבל כאלה שקנו ג'יפ כדי לנצל זמנים פנויים לנסיעות בחיק הטבע (או לחלופין, כאלה שלא הצליחו למצוא צמיגי AT שיתאימו לרכב שלהם וגם לדרישות החוק – ועל זה נרחיב בהמשך). מידת ההתאמה לשטח – 30%, אבל בשביל מי שמבלה כל כך הרבה על אספלט זה גם יספיק בדרך כלל.

ד. צמיגי כביש 100% - למי שקנו ג'יפ כדי לצלוח בשלום את הבורות באיילון ולהביט מגבוה על הפרייבטים שתקועים מתחתיהם בפקק. צמיג שמבטיח נסיעה שקטה, חסכונית ובטוחה על אספלט - אבל עשו לעצמכם טובה ואל תנסו להשתולל איתם בדרכים לא סלולות. אפילו לא בשבילי קק"ל.

פורד ברונקו עם צמיגי 50\50

פורד ברונקו בין עלי השלכת. הצמיגים חצי שטח חצי כביש

כביש או שטח – ההבדלים מתחילים בחריצים

כמו שבטח כבר הבנתם, יש כלל אצבע בסיסי שמלווה את נושא בחירת הצמיגים: מה שתרוויחו בשטח תאבדו על הכביש – ולהיפך.

צמיג כביש טוב הוא כזה שמספק מקסימום אחיזה – דהיינו כמה שיותר גומי על הכביש וכמה שפחות התנגדות לפעולת הגלגול. דוגמה קיצונית לצמיג כזה תמצאו במכוניות פורמולה 1, עם הצמיגים הרחבים והחלקים שלהם. צמיג חלק כזה הוא פריבילגיה ששמורה רק למי שנוסע על מסלולי מרוץ מושלמים (שלא באמת מזכירים את הכבישים בארץ, כמובן). מי שנוסע על סתם אספלט ישתמש בצמיגים שגרתיים, עם חריצים דקים בעומק מינימלי, בעלי מבנה סימטרי ומעודן, באופן שיבטיח מגע אחיד של גומי עם הדרך ויספק חוויית נהיגה רכה ונעימה.

אבל, כאמור, היתרונות של הצמיג בכביש הופכים לחסרונות ברגע שיורדים לשטח. החריצים הדקים, שמבטיחים נסיעה שקטה ותורמים לחיסכון בדלק, נאחזים היטב באספלט, אבל ברגע שלוקחים אותם לבוץ ולדרכים בלתי סלולות היכולת שלהם לספק יציבות נעלמת. יותר מזה, מדובר בצמיגים עדינים יחסית, שלא נועדו להתמודד עם הסלעים והבורות שימתינו לכם בשטח. ולכן, סביר להניח שאם תנסו אותם בדרכים מאתגרות תגלו שמפגש עם אבן משוננת או סלע זוויתי יגרמו לפנצ'ר שאינו ניתן לתיקון.

ועל כן, אם אתם מעוניינים לצאת לשטח, זה הזמן לחשוב על העמקת החריצים ועיבוי הגומי. מדובר, כמובן, במנעד רחב של דגמים כשבכל קטגוריה מהארבע שמנינו למעלה ניתן למצוא צמיגים שונים בעלי צפיפות גומי, עמוק חריצים ומבנה סוליה שונה.

בגדול, ניתן לקבוע שאם תבחרו בצמיגי HT תזכו להרחיב ולהעמיק טיפה את החריצים שעל הצמיג, אבל עדיין מדובר יהיה בחריצים דקים וסימטריים יחסית מה שאומר, למשל, שעל קרקע סלעית ורטובה אתם עשויים להרגיש קצת אבודים.

ברגע שעוברים לצמיגי 50/50 – הז'אנר החביב על מרבית הג'יפאים בארץ – מרגישים בהבדל משמעותי. הצמיג הופך מאסיבי יותר, החריצים נראים הרבה יותר דרמטיים ובהתאמה, גם היכולת בשטח עולה – לצד ירידה באחיזת הכביש (בעיקר בימים גשומים, בסיבובים ובעצירות פתאום).

ואם אתם מהקשוחים, שרוצים טאייר שלא ייסתם מבוץ ואבנים גם בימי חורף סוערים במיוחד, כנראה שהבחירה שלכם היא ה-MT (וכן, ה-M בהקשר הזה מתייחס לעמידות בפני בוץ, Mud). מצד שני, קחו בחשבון שהלוק הקשוח עם הקוביות השריריות אולי נראה מרשים, אבל זה יעלה לכם ביוקר בכל דקה שבה אתם לא בשטח. מעבר לעלייה צפויה בצריכת הדלק, לחריקות בסיבובים ולחוויית נהיגה רועשת יותר באופן כללי, הצמיגים הכבדים הללו גורמים לבלאי מואץ למכלולי ההגה, לציריות ולדיפרנציאלים.

ג'יפ רנגלר עם צמיגי שטח MT

רנגלר עם צמיגי שטח מלאים. אחרי טיול בוצי במיוחד

להגדיל את הצמיג מבלי לעבור על החוק

אז אחרי שהבנתם מה מודל הצמיגים שמתאים לצרכים שלכם, סביר להניח שאם אתם כבר נכנסים לנושא, תרצו לנצל את ההזדמנות ולשדרג את עצמכם בגלגלים גדולים יותר שיגביהו את הרכב שלכם בעוד כמה סנטימטרים כדי לשפר את זוויות הגישה והנטישה. זה בהחלט הגיוני – אבל יש כמה דברים שחשוב לשים אליהם לב.

דבר ראשון: לברר שהצמיג שאתם קונים עונה להגדרה של הצמיג שמופיע ברישיון הרכב שלכם. על כל צמיג מוטבעים מידת הצמיג, קוד מהירות\משקל ותאריך הייצור. אם מה שכתוב על הצמיג לא מופיע ברישיון הרכב – לא תוכלו לעבור טסט בלי לחזור ולהרכיב את הצמיגים הישנים. ומעבר לזה, מאחר וזה לא חוקי לנסוע עם צמיג במידה שאינה מאושרת, תמיד קיים סיכוי ששוטר קפדן במיוחד יאתר אתכם - וזה יעלה לכם בקנסות ואולי אפילו בהורדה מהכביש (וחלילה וחס, אם תהיו מעורבים בתאונה, אתם יכולים להסתבך קשות עם הביטוח, שלא יכסה את הנזקים שלכם).

מצד שני, יש גם פרצות בחוק. מעבר למה שכתוב ברישיון הרכב, החוק מאפשר להחליף צמיג למידה גדולה יותר מזו שהייתה לכם במקור בתנאי שהמידה שבחרתם מאושרת על ידי היצרן או היבואן. מה שאומר שאם היבואן של הג'יפ שלכם טרח והגדיר מידות שונות שמאושרות במשרד התחבורה (ואם הוא מבין את העבודה שלו – סביר שהוא עשה את זה), אפשר לשדרג את הרכב בצמיגים שלא רק ישפרו את אחיזת השטח שלכם ויתנו מראה קשוח יותר, אלא גם ירוויחו לג'יפ שלכם כמה סנטימטרים בגובה. וזה, חשוב מאוד להדגיש, יכול להיות סופר משמעותי ברגע שאתם יוצאים לשטח, כי לא משנה כמה תשקיעו במיגוני גחון, בסופו של דבר ההגנה הכי טובה שיש היא הימנעות ממגע עם הקרקע.

אלא שגם כאן, לצד היתרונות יש גם חסרונות: צמיג גדול יותר שוקל יותר. במצב כזה, העומס על מכלולי ההנעה גובר וזה מן הסתם יגביר את הבלאי של הרכב. כשהצמיג גדול מדי הדבר עשוי לגרום לו להתחכך במרכבי הרכב, מה שיצריך מכם לבצע חיתוך בכנפיים ובמקרים מסוימים אפילו להגביה את מערכת המתלים , כך שבמקום להסתפק בהחלפת צמיגים נכנסתם להוצאה נוספת וגם ביצעתם פעולה פולשנית בג'יפ.

מעבר לזה, כמו שאמרנו כבר – מה שטוב בשטח הרבה פעמים יעלה לכם בנקודות בכביש. עם צמיגים גבוהים יותר הרכב שלכם יגיב לאט יותר בזינוק ולא יאיץ בצורה אופטימלית, מה שגם יתבטא בתצרוכת הדלק שלכם. ועוד דבר קטן אבל משמעותי: קחו את השינוי בקליבר של הגלגל, תכפילו בכמות הסיבובים העצומה שלו ותקבלו הפרש שיתבטא בזיופים במד הקילומטרים שלכם וגם בספידומטר.

יצאתם לשטח? שחררו לחץ

עוד כלל אצבע שכל נהג שטח אמור להכיר הוא התאמת לחץ האוויר בצמיג לאופי הנסיעה. וכך, אם כשאתם נוהגים בכביש מומלץ להיצמד באדיקות להוראות היצרן ולהקפיד על לחץ אוויר שמותאם לאופי הנסיעה (העמסתם את האוטו בציוד ובאנשים? העלו את לחץ האוויר) – ברגע שיורדים מהאספלט מדובר בעולם אחר.

לחץ ניפוח נמוך יאפשר לקבל שטח פנים גדול יותר ויעניק לרכב אחיזה משופרת בשטח גם כשנוהגים באזורים סלעיים ובדרכים רצופות אבנים מתגלגלות. יתרה מכך, הורדת הלחץ תפחית את הסיכון לפנצ'ר ולפגיעה בצמיג – אבל גם את זה, אלא מה, צריך לעשות במידה ובהתאם לסוג הצמיג.

אם יצאתם לשטח עם צמיגי HT לא מומלץ לרדת מטווח ה-30 PSI (ואם הצמיג שלכם בחתך 55 ומטה, יתכן שכדאי אפילו להעלות את לחץ האוויר. או פשוט להישאר על הכביש). אם יש לכם צמיגי AT, סביר להניח שתרצו לרדת בצורה דרמטית יותר לאזור של 25 PSI. הלכתם על צמיגי הבוץ המסיביים? תורידו אפילו יותר: 15 PSI בנהיגת שטח קשוחה ואפילו 12 PSI אם מדובר בטרשים עצבניים במיוחד. ועוד דבר בהקשר זה: יצאתם מהשטח? אל תתעצלו לנפח בחזרה. נסיעה עם לחץ אוויר נמוך שוחקת את הצמיג, פוגעת באיזון ותעלה לכם בתצרוכת הדלק.

ועוד טיפ ששווה לזכור: אם אתם נוהגים בבוץ או בשלג, ההמלצה המקובלת היא לשחרר 20% עד 30% מהלחץ בצמיג. מצד שני, אם השלג התקשה כבר ואתם נוהגים על קרח, עדיף דווקא להעלות את לחץ האוויר במטרה לשבור את השלג ולהגיע לקרקע (ובהקשר זה – כשנוהגים על בוץ שהתקשה ומכסה של שכבה של בוצה רטובה, עדיף לבחור באופציה ב' ולא להוריד לחץ אוויר).

צוות אספיר מוריד לחץ בצמיגי חצי-חצי

מורידים אוויר לפני טיול עם מועדון סובארו. הצמיגים חצי חצי

בחן את עצמך – שלב התוצאות

אז עכשיו, אחרי שאתם מבינים מה עושים החריצים על הצמיג, מה החשיבות של סוליית הצמיג, למה כדאי לעלות לגובה וכמה לחץ כדאי לשחרר, הגיע הזמן לקבלת ההחלטה - מה הצמיג הנכון עבורכם. או כמו שאמרו הגששים במערכון האלמותי: "תביא פה הטאייר, תרכיב לו הגלגל ושחרר אותו, עשה לי טובה".