אתם מתכוונים לרכוש ג'יפ? ברכותינו! אבל רגע, לפני שליפת הארנק – בין אם מדובר בפעם הראשונה שלכם ובין אם אתם ג'יפאים עם קילומטראז' שמחפשים להשתדרג, בואו ננסה לעשות קצת סדר במהלך שהולך לשנות את חייכם (לטובה, ברור).
אם בעבר מדובר היה בשיגעון לדבר של קהילה מצומצמת, הרי שכיום תחום נהיגת השטח הפך לתחביב חוצה מגזרים ומגדרים. בהתאמה, ההיצע בשוק רכבי השטח עצום ומתאים כמעט לכל כיס. אז מה הרכב שמתאים לכם ואיך להבטיח שהרכישה תעבור בשלום?
מבלי להיכנס להמלצות על דגמים ספציפיים (וכאלה, כאמור, יש לא מעט), חשוב לתת דגש על כמה עניינים בסיסיים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמבצעים רכישה – בין אם אתם בקטע של 4X4 סולידי מבחינת נתוני שטח, שייתן לכם מענה גם בנסיעות משפחתיות בעיר; ובין אם מחפשים על מפלצת ברזל המיועדת לכבוש ג'בלאות. כי מה לעשות, קחו בחשבון שמעטים הג'יפים שיתנו לכם מענה מספק לשתי הקטגוריות.
אז מה בוחרים? בואו נפצח בשאלה לא מאוד מנומסת, אבל כזו שחייבת להישאל: כמה כסף יש לכם?
בהנחה שאתם פועלים עם תקציב מוגבל, עצרו רגע ובדקו עם עצמכם, מה היעדים המשמעותיים של הג'יפ שלכם וכמה אתם רוצים להשקיע בכל החוויה.
ואנא, קחו בחשבון כשקונים ג'יפ ההוצאות לא נגמרות בביצוע העסקה. אז בין אם אתם שולפים סטפה של מזומנים בזמן קבלת המפתח ובין אם אתם נכנסים לעסקת מימון או הלוואה, תמיד חשוב לשים בצד כמה שקלים ליום סגריר, כי ג'יפים שנוסעים בשטח זה דבר שדורש טיפול (בעיקר אלו שלא ממוגנים). קחו את זה בחשבון מראש, שלא תתבאסו בדיעבד.
כל כך הרבה אפשרויות. אבל צריך לבחור את האחד
גם ג'יפ חדש דורש מיגון
נתחיל מהבסיס: כמו עם כל רכב אחר, גם כשרוכשים ג'יפ השוק נחלק לשניים – חדש מהניילונים או רכב משומש. אם אתם מאלה ששפר עליהם מזלם ללכת על רכב שטח חדש מהמפעל, חשוב שתפנימו לקראת מה אתם הולכים. סוכני המכירות אצל היבואנים יבטיחו לכם שהרכבים שלהם הם חיות שטח שלא עוצרות בשום מכשול – ובמקביל, כאלה שיגרמו לכם להרגיש בכביש כמו ברכב פרטי מפנק. סביר להניח שהם לא מדייקים לפחות באחד מהסעיפים, שכן בדרך כלל התמקצעות בשטח תבוא על חשבון הנוחות בכביש (ולהיפך).
קצת חשדנות לא תזיק והרבה התעמקות חשובה לא פחות. התייעצו עם מומחים, חפשו מבקרי רכב שהוציאו את הדגם הספציפי שמעניין אתכם לנסיעות מבחן ואל תהססו לחפש סרטונים על הדגם גם באנגלית. הרשת מפוצצת בחומרים שיגרמו לכם להבין מה החוזקות ומה החולשות של הג'יפ שבו אתם מעוניינים.
ועוד דבר: אל תסתנוורו מהחזות החיצונית. רמת הגימור ברכבי השטח בימינו שונה באופן קיצוני מהסטנדרט שהיה נהוג בעבר. לא משנה באיזה דגם תבחרו, סביר להניח שתקבלו אותו מאובזר ומצויד ברמה כזו שתגרום לג'יפאים ותיקים לשחרר אוויר בהתנשאות ולקטר על הדור המפונק של ימינו. אבל אחרי שמורידים את המעטפת החיצונית, מדלגים מעל מסכי המולטי מדיה וצולחים את התוספות המובנות על המרכב, צריך לזכור שבסופו של יום הג'יפ החדש שלכם לא יכול להיות מושלם והוא אמור להתאים לצרכים שלכם כנהגים, גם בכביש וגם בשטח.
ולכן, הדבר הראשון שכדאי להבין זה איזה מן נהגי שטח אתם, או במילים פחות עדינות: מה רמת ההתקרחנות שלכם בדרכים משובשות? אם התשובה היא בינונית עד אקסטרימית, קחו בחשבון שגם ברכבים שמגיעים עם תוספות מיגון מהיבואן, מדובר פעמים רבות במיגונים בסיסיים במיוחד, שלא ישמרו על השלדה והמכלולים של הבייבי החדש שלכם בתנאי דרך מאתגרים.
אם אתם כבר משקיעים מניה בג'יפ חדש, חשוב לוודא מראש מה רמת המיגון שהיבואן מספק - ולשמור בצד סכום לשדרוגים, בהתאם לצרכים שלכם, לאופי הדרכים שבהם אתם מתכננים לנסוע ולמידת האתגר שאתם מתכוונים להעמיד בפני הרכב החדש.
מיגון חדש לרכב חדש. לא משנה מה, קודם מתמגנים
בדיקת רשתות חברתיות
ומה בנוגע לרכב שטח מיד שנייה (או שלישית, רביעית וכו')? כאן זה קצת יותר מסובך. כי גם אם אינספור כתבות יהללו את היכולות של הדגם שאליו אתם מכוונים, מה שחשוב לכם זה לדעת איך מתנהג הג'יפ הספציפי שלכם. וזה, כמובן, תלוי בלא מעט משתנים.
ראשית, כמו כל אוטו משומש, חשוב לבדוק את ההיסטוריה שלו: האם הוא עבר תאונות? כמה קילומטראז' הוא עשה? איזה יד הוא? והאם הבעלויות הקודמות היו אנשים פרטיים או שהרכב הזה נדד בין נהגים? אז יש דברים שאין בעיה לבדוק – אבל כשמדובר בג'יפ הנתונים האלה ממש לא מספקים. ג'יפ שישב ליד הבית כל השבוע אבל קרע את השטח בסופ"שים אולי לא צבר קילומטראז' מרשים במהלך השנים, אבל זה לא אומר שהוא לא עבד קשה. ג'יפ משנתון נמוך שיצא לטיולים בשבילי קק"ל פעם בכמה חודשים וביתר הזמן נסע מהבית למשרד עשוי להישמר טוב בהרבה מג'יפ חדש יחסית שעבר קריעת שטח פעם בשבוע.
במצב כזה, בדיקת ההיסטוריה של נהג הג'יפ חשובה לא פחות מבדיקת המספרים של הרכב. שאלו את המוכר על היכולות של הרכב, דרבנו אותו להשוויץ באתגרים שהוא העביר את הג'יפ שלו. אם הוא מספר לכם על השתוללויות יתר, אולי כדאי לחשוב פעמיים. מצד שני, לפעמים מה שקורה בשטח נשאר בשטח והמוכר יהיה זהיר מספיק כדי לא להפליל את עצמו. מה עושים?
עוד לפני שתשקיעו כסף בבדיקה של הרכב במכון רישוי, כנסו לפייסבוק של בעל הרכב, בדקו את הפרופיל שלו באינסטגרם, חפשו קבוצות של ג'יפים באזור שבו הוא מתגורר. סיכוי סביר שבהשקעה של שעה על הרשת תמצאו את ההיסטוריה המוטורית שלו. אם תגלו שם גלריה מרשימה של הג'יפ שאתם רוצים לקנות בפוזיציות מפחידות, זה ייתן לכם יופי של אינדיקציה לגבי יכולות הרכב – אבל גם יבהיר לכם כמה קשה הוא עבד לפני שפגשתם אותו בעצמכם.
הבא את המומחה
מעבר לזה, אל תהססו לדרוש נסיעת מבחן בשטח – ואל תחששו לקחת איתכם לסיבוב הזה ג'יפאי ותיק, רצוי כזה שמכיר את הדגם הספציפי שבו אתם מעוניינים. נהג שטח עם פז"ם יידע להרגיש בנסיעה דברים שנהג מהשורה יתקשה לאתר; ואם הוא מגיע עם ניסיון על הדגם הזה, הוא יידע לחפש את נקודות התורפה ולהאיר את רמת הבעייתיות של האוטו הספיציפי שבו אתם מתעניינים.
מעבר לזה, חשוב לבדוק איפה הרכב מטופל, לבדוק את ספר הרכב, לראות מה שגרת הטיפולים ולוודא שלא הזניחו את הג'יפ שלכם. קחו בחשבון שגם אם אתם קונים רכב מג'יפאי שפינק אותו בטיפולים אישיים, יש דברים שרק מוסך מורשה צריך לגעת בהם.
ואם כבר פינוקים – מה רמת השדרוגים שהוכנסו לרכב? האם השלדה שלו ממוגנת לקראת נסיעות שטח? האם יש לו תוספות כמו כננת, וו גרירה, פגושים מברזל, גגון או שנורקל? האם הוא מגיע עם הצמיגים מהיבואן או ששדרגו אותו בצמיגי שטח? ומה בנוגע להגבהות – השקיעו גם בתחום הזה?
וכאן, כמובן, נכנס אלמנט נוסף שדורש התייחסות: לא כל הגבהה שעובר ג'יפ מוכרת על ידי משרד התחבורה. ולכן, חשוב לוודא שהתוספות שהבעלים הקודם הכניס לרכב תקניות, שכל שינוי שדורש עדכון ברישיון אכן נעשה ושאין שדרוגים המנוגדים לחוק – אחרת לא תוכלו לעבור טסט ולא תזכו להכרה מהביטוח אם חלילה יקרה משהו.
להתעייץ עם המומחים. המלצה שלא כדאי לוותר עליה
ללכת למכון הנכון
וכן, אחרי שצלחתם את כל השלבים הללו, אל תוותרו על בדיקה במכון. ואם כבר, שווה להשקיע עוד קצת ולקחת את הרכב למקום שמתמחה בבדיקת רכבי 4X4. מדובר במכונים שנעזרים במכשור טכני המדמה תנאי שטח, ובוחנים את ההתנהגות של הרכב גם כשהוא נתקל במכשולים קצת יותר משמעותיים מבדיקת הברקסים בטסט.
הבדיקות הללו נעשות על ידי בוחנים המתמחים ברכבי שטח. במהלך הבדיקה נעשה שימוש בסימולטורים הבוחנים את תגובות הרכב גם בהנעה קדמית או אחורית וגם בהנעה 4X4.
בחן את עצמך
ונסיים בכמה טיפים שדורשים התבוננות עצמית. הסוד של כל נסיעת שטח מוצלחת הוא הבנה של מה בעצם אתם רוצים מהרכב שלכם – והכרה במגבלות שלו (או, לחלופין, השקעה ממוקדת בהעלמת החסרונות של הרכב שלכם בעזרת שדרוגים). אז לפני שאתם מתחילים בחיפושים, עשו חיפוש עצמי ונסו להבין מה אתם רוצים:
- האם אתם מחפשים ג'יפ שישמש אתכם גם על תקן מכונית לנסיעות יומיומיות בין היציאות לשטח, או שמדובר ברכב שמיועד בעיקר לטיולים?
- איזה סוג של אתגר אתם מתכננים לג'יפ שלכם – נסיעות אקסטרימיות בג'בלאות או שאולי אתם לוקחים את זה באיזי ומעוניינים בעיקר לכבוש שבילי קק"ל?
- האם יש לכם תנאי סף שלא תסכימו להתפשר עליהם, כמו למשל גיר אוטומטי (או ידני), צריכת דלק (או בנזין) נמוכה, כושר סחיבה גבוה, מקומות אחסון לציוד עבודה וכיו"ב?
- לא פחות חשוב, האם מדובר בטריפ אישי שלכם, או שאולי יש לכם משפחה שלמה להעמיס על הג'יפ החדש וצריך להתחשב בהם מבחינת מקום ונוחות נסיעה?
- וכמובן, כמה תוכלו להוסיף על שדרוגים, מיגונים והתאמות שטח אחרי שתתחדשו בג'יפ שלכם?