הג'יפונים נפוצים בכל כביש בישראל ומציעים חוויית נהיגה שכוללת את היתרונות של רכב משפחתי עם יכולות שטח בסיסיות. מה ההגדרה של ג'יפון? מה המגבלות שלו? האם אפשר לשדרג את הג'יפון שלנו ולאפשר לעצמנו חווית שטח נעימה יותר? איך הכי נכון לעשות את זה? עלינו על הג'יפון שלנו ויצאנו אל המסלול, בדרך לאנשי המקצוע של אספיר, במטרה למצוא תשובות לשאלות.

אז מהו הג'יפון?

קל, זריז, מהיר ופופולארי בכבישי ישראל. הג'יפון הוא נקודת המפגש בין רכב משפחתי רב-שימושי ורכב שטח-קל. המילה הזו הפכה נפוצה בתחילת שנות האלפיים, והחליפה במובן מסוים את ההגדרה הישנה "קרוסאובר". הג'יפון קורץ אל אלו שמחפשים רכב פנאי שיכול לשמש אותם ואת משפחתם לשגרה השבועית אבל גם לגיחות שטח בסוף השבוע אל השבילים המסומנים ודרכי העפר. מרכב הרכב? גבוה (דאצ'יה דאסטר). העיצוב? נועז וכזה שקשה להתעלם ממנו (סובארו XV). מושב הנהג? גבוה יותר מזה של הרכבים המשפחתיים הרגילים (מיצובישי ASX). קווי העיצוב והקימורים לקוחים מעולם רכבי השטח הקלאסיים ומרווח הגחון גבוה יותר (יונדאי סנטה פה), גם אם במעט, מזה שמאפיין רכב משפחתי ממוצע. לצד זאת, שטח האחסון קטן יותר והמרווח הפנימי מוגבל.

עליית הג'יפונים ארצה

רכבי שטח לא היו נפוצים בכבישי ישראל עד שנות ה-90 והיו בשימוש בעיקר על ידי גופי הביטחון השונים. באמצע שנות ה-90, ייבוא של רכבים דו-שימושיים מאסיה, רכבי כביש-שטח, הובילו לשינוי בתודעת הנהג הישראלי שהחל להתעניין בהדרגה בתרבות הפנאי של נהיגת שטח וטיולי ג'יפים משפחתיים. לקראת סוף העשור הראשון של שנות האלפיים בעולם יצרניות הרכב מבינים שנהגים רבים מחפשים רכב משפחתי, זריז, במחיר נוח, שמשדר אמינות ובטיחות. רכב שמאפשר יכולות שטח בסיסיות, שניתן לצאת איתו לטיול קצר בסוף השבוע ולהנות מהמראה הקרבי והחזק שלו לאורך השבוע מול החברים והמשפחה. רכב שצועק חופש, אותנטיות והרפתקה. ההבנה שהצורך הזה קיים בקרב נהגים, בצפון אמריקה ואירופה, הובילה לעלייה חדה בייצור ושיווק של ג'יפונים הממלאים כיום את הכבישים. מה עוד תרם לעלייה בייצור ג'יפונים? יצרניות הרכב מבינות שהצרכן המערבי הופך מודע יותר לנושאים של איכות והגנת הסביבה ולכן היה חשוב להם לייצר רכב שמוגדר כ-"פחות מזהם".


מה עומד בינינו לבין השטח?

אם אתם בעלי ג'יפונים ויצאתם כבר לכמה נסיעות שטח אז המגבלות המיידיות של הרכב ודאי ברורות לכם. בשבילי קק"ל ובדרכי עפר – הנהיגה יחסית פשוטה אך הרכב חשוף לסכנה של פגיעה במכלול התחתון על ידי אבנים שקופצות לעברו תוך כדי הנסיעה ועלולות להיתקע או לפגוע בחלקים השונים של גחון הרכב. במסלולים של נהיגה טכנית הסיפור כבר מורכב יותר. גובה הרכב והמרכב אמנם גבוהים יותר מהרכב המשפחתי אך נמוכים יותר בהשוואה לרכבי שטח כבדים. הגובה? פשוט לא מספיק. עובדה זו משפיעה על תחושת הנהיגה, הבטחון במסלול, היכולת לזהות מראש מכשולים והיכולת להתמודד עם ציר מאתגר שדורש יכולת עבירות גבוהה. ברוב הג'יפונים אין הילוך כוח (low) ואין לרכב יכולת טכנית לעלות עלייה חדה או לרדת מדרון תלול מבלי לשחוק את הבלמים. ועם זאת, הג'יפונים קלים יותר, זריזים יותר ובעלי יכולות תמרון טובות יותר בשטח קל. אז בין אם אנחנו נוהגים בדרכי עפר או נוהגים בדרך טכנית, איך נוכל לשדרג את הג'יפון שלנו ולחזק את תחושת הבטחון בזמן הנהיגה? אנחנו באספיר ממליצים על השילוב המושלם לרכב שלכם – הוספת מיגונים והתקנת ערכת מתלים חדשה.

אותו הג'יפון – אבל חזק יותר

כשבעלי ג'יפונים שואלים אותנו באספיר "מה הדבר הראשון שמומלץ לשדרג ברכב?" אנחנו ישר מסתכלים למטה, ולא, זה לא כי אין לנו תשובה זה פשוט שהתשובה לשאלה נמצאת למטה – במכלול התחתון של הרכב. חלקו התחתון של הג'יפון הוא היקר ביותר וגם הפגיע ביותר. ולכן התקנת מיגונים על גחון הרכב היא הפעולה הראשונה שאנחנו חושבים עליה במהלך הזה של שדרוג. המכלולים התחתונים של הרכב חשופים לפגיעות שונות במהלך הנהיגה, ואנחנו כאנשי שטח, יכולים להגן עליהם. השקעה במיגונים יכולה לחסוך מכם בעתיד את המצב של חילוץ יקר ומסובך מהשטח במקרה של פגיעת-גחון והוצאה יקרה עוד יותר על תיקונים במוסך. המיגונים מעלים את רמת הבטיחות של הרכב, יכולת הביצועים עולה, הפחד מפגיעה תוך כדי נהיגה במסלול יורד ורמת הבטחון של הנהג עולה בהתאם. אנחנו מזמינים אתכם לקרוא עוד על הוספת מיגונים לרכב בבלוג שלנו. החלק השני של השילוב המושלם שאנחנו מציעים – התקנת ערכת מתלים חדשים (בולמים וקפיצים). שדרוג המתלים של הג'יפון נותן לכם הגבהה של הרכב ב-5 ס"מ, שיפור חוויית הנהיגה, יציבות גבוהה יותר ושיפור של תחושת הבטחון בכביש. מיגונים ומתלים – שדרוג חזק לג'יפון חזק.

אז אנחנו מסיימים את המסלול אחרי שלמדנו על ההיסטוריה של ג'יפונים בארץ, המגבלות והיתרונות, האופציות לשדרוג – מיגוני גחון ומתלים, וההשפעה של השדרוגים האלה על חווית הנסיעה. לאלה מכם שנמצאים הרבה בשטח, נמליץ גם לרכוש ערכת חילוץ  – לא מזיק להיות מוכן אל הלא נודע שמחכה לנו במדרון או בירידה. ההשקעה בשדרוג הג'יפון היא אמנם צעד כלכלי – אך זה צעד שמונע נזקים עתידיים שהטיפול בהם יקר ומורכב.