השקעתם בלנד קרוזר? עכשיו הזמן לטפח את ההשקעה שלכם ולהתחדש באביזרים שיאפשרו לכם לצאת לשטח בראש שקט * כלל הבסיס: אם כבר פינקתם את עצמכם בלנד קרוזר, אל תרשו לעצמכם להתפשר על איכות המיגון

רשימת המתנה מתארכת היא סימן בדוק לפופולריות של רכב - ובהקשר הזה, עושה רושם שהדגם החדש של לנד קרוזר מבית טויוטה שבר את כל השיאים: המודל המשודרג מסדרה 300, שהושק השנה בשוק היפני בלבד, גרר ביקוש כל כך מסיבי עד שזמן ההמתנה לג'יפ החדש הגיע ללא פחות מארבע שנים.

ומה אצלנו? הדגם האקסלוסיבי שמטריף את יפן לא צפוי להגיע ארצה בעתיד הנראה לעין אבל השוק הישראלי משוגע על הלנד קרוזרים, ובעיקר על הדגמים מסדרת פראדו. למרות תג מחיר של הרבה מעבר לרף 300 אלף השקלים גם לדגם הבסיסי ביותר (בגרסה הקצרה, פראדו 155) - ומחירים שיכולים לעבור בקלות גם את רף 400 אלף השקלים בדגמים משודרגים (בעיקר בגרסה הארוכה, פראדו 150) – מדובר ברכב שלא מפסיק להימכר. תעיד על כך רשימת המתנה של חצי שנה ומעלה מהרגע שחתמתם על חוזה הרכישה.


להתמגן ולצאת לשטח

וכאן מגיע רגע המפתח: מי שמקבל את מכונית חלומותיו אחרי שישה חודשים של ציפייה בדרך כלל לא יכול להתאפק ורוצה למהר ולצאת לשטח. אבל ג'יפאי חכם, שכרגע השקיע מאות אלפי שקלים בהגשמת חלום מוטורי, יודע לנשום עמוק, לחכות רק עוד טיפה - ולהכניס יד לכיס כדי לטפח את ההשקעה הראשונית.

הלנד קרוזר זכה (ובצדק) למוניטין של רכב שטח שיכול לכבוש ג'בלאות גם בלי יותר מדי תוספות, הודות לגובה המכובד שלו ולמרווח הגחון הנדיב. הוא גם ידוע (וגם זה בצדק) ככלי רכב אמין במיוחד, שממעט לראות מוסכים (אם תשאלו קרוזרים ותיקים הם ידברו על רף של מיליון ק"מ לפני שהאוטו יגיד מספיק ודי).

אלא שלמקדם השחיקה הנמוך של הרכב והבלאי הכמעט ולא מורגש בחלפים יש גם צד שני: האיכות הגבוהה של המכלולים והרכיבים השונים בלנד קרוזר הביאה לכך שחלקי החילוף שלו יקרים במיוחד. אז בהנחה שלא קניתם את אחד מרכבי השטח הכי מוצלחים בטריטוריה רק בשביל לעלות על מדרכה, אם אתם רוצים ליהנות מהחלפים המושקעים האלה לאורך זמן אתם חייבים מיגון שישמור על הטויוטה שלכם כשהיא יוצאת לקרוע את השטח.


דבר ראשון: גחון

השיפור הראשוני שמומלץ לבצע בלנד קרוזר , וזה נכון כמעט בכל ג'יפ, יהיה מיגון הגחון - האזור הכי נמוך ברכב, החלק שמצוי הכי קרוב לקרקע וזה שעשוי לחטוף מכות מסלעים קשוחים או בורות מפתיעים, גם אם אתם בטוחים שהאוטו שלכם ממש גבוה. מיגון גחון ישמור על הרכב מלמטה ויספק מעטפת מגינה למכלולים המכניים יקרי הערך הנמצאים בתחתית הטויוטה - הגיר, תיבת ההעברה, מיכל הדלק, הרדיאטור, מיכל האוריאה וגם הרכיבים התחתונים של המנוע.

ובהקשר זה חשוב לזכור: באותה מידה שלא התפשרתם כשהחלטתם להשקיע בלנד קרוזר, אל תתפשרו עכשיו כשאתם מממגנים אותו. השוק מוצף בעשרות אפשרויות מיגון של חברות שונות מהארץ ומחו"ל, חלקן מצוינות, אחרות ממש לא. כדי לשמור על האזורים הרגישים במיוחד של הרכב הלא זול שלכם אסור להתפתות לחפש מציאות. שאלו חברים בעלי ניסיון שצברו קילומטראז' שטח עם לנד קרוזר וחפשו רק מוצרים עם תו תקן, כי מיגון איכותי לרכב איכותי זה דבר מתבקש.

על המדף אצל היצרן (או בצילומי הפרופיל באינטרנט) סביר להניח שכל מיגון שתבדקו ייראה מרשים, אבל כשמדובר על תוספת שהולכת להצטרף באופן קבוע לג'יפ שלכם הדבר מחייב בדיקת עומק כדי להבין מה החומר שממנו עשוי המיגון, מה העובי שלו - וכפועל יוצא מה המשקל שהוא מוסיף לרכב.

הלנד קרוזר, על איכויותיו הרבות, הוא רכב ששוקל לא מעט וכשאתם מתחילים לשדרג אותו חשוב שתיקחו בחשבון שכל מתכת שנוספת רק מושכת אותו למטה. מיגון איכותי ידע לאזן בין משקל שלא יכביד יותר מדי על הרכב (כי בסופו של דבר, לא מדובר בטנק אלא ברכב פנאי/שטח) ובין קשיחות בלתי מתפשרת. שימוש בסגסוגת אלומיניום איכותית בעובי של 6 מ"מ אמורה בהקשר זה לספק איזון אופטימלי בין הצורך במעטפת הגנה קשוחה במיוחד ובין משקל שלא יגרום לכם לשקוע.


מיגון תחתון של טויוטה לנד קרוזר פארדו 150

מבט מלמטה. מיגון אספיר מלא לטויוטה לנד קרוזר פראדו 150


מתחת למתכת

המשקל הוא כמובן לא האלמנט היחיד שחשוב לתת עליו את הדעת כשמוסיפים לאזור הכי רגיש ברכב שלכם מתכות חיצוניות. חשוב לוודא שהאלומיניום עצמו איכותי ומבוסס על סגסוגת (עירוב בין סוגי מתכות) שלא תחליד עם השנים ולא תפתח קורוזיה במגע עם מים – שתי צרות שעשויות לגרום לנזקים בלתי הפיכים לג'יפ שלכם. בהקשר זה, הסטנדרט שרצוי לשאוף אליו הוא אלומיניום 5052, העשוי מתרכובת המכילה מגנזיום (מה שמבטיח את קשיחות המוצר) אך אינה מכילה נחושת (שנוטה לצבור קורוזיה).

מעבר לכך, חשוב לוודא שהמיגונים שרכשתם אמנם עונים להגדרה שלהם וממגנים: שהם מכסים בצורה מלאה את כל האזורים הרגישים ושהחיבור שלהם לשלדה נעשה באופן ראוי (כך שלא יקרה מצב שאחרי המכה הראשונה המיגון יתחיל לזוז ולשקשק לכם בכל קפיצה). עדיף לבחור במיגון שמוברג לשלדה באמצעות ברקטים מחוזקים מפלדה מגולוונת (למניעת קורוזיה) ושההברגה עצמה תתבצע באמצעות ברגים שקועים – כך שהחוזק של המיגון ישמש כדי להגן גם על ההברגה עצמה במהלך נסיעת השטח.

הרציונל במקרה הזה ברור: בורג בולט מהווה מטרה נעה. כל סלע שהג'יפ פוגש בדרך ומשאיר מאחוריו בלי לחשוב פעמיים הודות למיגון הקשוח, עשוי להוות גזר דין מוות לבורג בולט: הוא עשוי לקבל מכה ולעוף, באופן שיחליש את החיבוריות של המיגון – או לחלופין, להתקמט ולגרום לכך שיהיה בלתי אפשרי לפתוח ולסגור את אותו במצב שבו נדרשים להסיר את המיגון.

מה שמוביל לאספקט נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת: האם המיגונים שאתם מעוניינים לרכוש נגישים? האם אלה מיגונים שתוכלו במקרה הצורך להרכיב ולהסיר באופן עצמאי? האם יש בהם פתחי שירות שיאפשרו תחזוקה שוטפת של הרכב שעליו הם מכסים? האם קיימים בהם חורי ניקוז, שימנעו הצטברות של מים וחשש לחלודה? האם קיים אוורור שימנע התחממות של האזור? כל אלמנט כזה עשוי להתגלות כקריטי לחיים הטובים של הלנד קרוזר שלכם מרגע שהוספתם את המיגון לרכב.


ערך מוסף עם מיגון הסף

מיגון לג'יפ מתחיל בגחון אבל לא נעצר שם. נהגי שטח רציניים – וגם כאלה שפשוט לא מעוניינים לקחת סיכונים מיותרים על הרכב שלהם – מקפידים בדרך כלל להוסיף גם מיגונים צידיים (וגם בהקשר זה חשוב כמובן להקפיד על מתכות איכותיות ועל איזון ראוי בין חוזק למשקל).

המיגונים הצידיים, ששומרים על אחד האזורים החשופים ביותר לפגיעה בנסיעות שטח, מספקים שורה של יתרונות. ראשית, כמובן, הגנה על השוליים החשופים של הרכב ועל הסף התחתון של הדלתות, אזורים שפגיעה בהם עשויה לגרום לנזקים לא פשוטים - ולו רק בגלל הקושי להחזיר אותם לקדמותם.

מכה חזקה בסף הדלת התחתון תגרור אחריה שעות ארוכות של עבודת תיקונים (ועלויות כלכליות שיגרמו לעלות המיגון להיראות כמו כסף קטן). מעבר לזה, מיגון הסף מספק ערך מוסף: בהתחשב בגובה של הלנד קרוזר, מדרגה חיצונית שמקלה על העלייה לרכב היא בהחלט תוספת מבורכת, שהופכת לשימושית במיוחד כשמעוניינים לשים דברים על הגגון ומקבלים מדרגה שמספקת הגבהה דרמטית. ויש גם אלמנט נוסף, שלא כדאי לזלזל בו: מדרגת הסף מעניקה לג'יפ מראה משודרג וקשוח. אחרי הכל, אם כבר השקעתם כל כך הרבה בג'יפ, לא יזיק לכם שכולם יראו את זה.


מיגון סף מדרגה מבית אספיר

מיגון סף מדרגה מבית אספיר. לא רק נראה טוב


פגוש את הפגוש

אולי בגלל אשליית הגובה שהלנד קרוזר מעניק לנהג, באופן מפתיע ישנם בעלי לנד קרוזר שמשדרגים את הרכב שלהם לנסיעות שטח אך מוותרים על מיגון של אחד החלקים הקריטיים ביותר באוטו: הפרונט. אותם נהגים בוחרים להישאר עם הפגוש הפלסטי שמגיע מהמפעל – החלטה שעליה הם בדרך כלל מצערים לשמע קולות החיכוך שנלווים לנסיעות שטח בשיפועים חדים במיוחד ובירידה לשבילים למיטבי הגה.

התקנת פגוש ממוגן ואיכותי בקדמת הרכב תספק לכם שקט מהכיוון הזה, כי פגוש מתוכנן היטב יביא לשיפור דרמטי של רוחב זוויות הגישה. ומעבר לזה, ברגע שהשקעתם בפגוש ממתכת איכותית, אפילו במצב שבו הוא יתקל במכשולים או יפגוש את הרצפה, זה ממש לא משהו שצריך להתרגש ממנו. פגוש הברזל יגן על החזית ויספק מעטפת הגנה פרונטלית למכלולי המנוע היוקרתיים של הלנד קרוזר.

ועוד טיפ, רגע לפני שהשקעתם בפגוש: ודאו שהפגוש ללנד קרוזר שאתם רוכשים מגיע עם מגש ייעודי אינטגרלי להתקנת כננת חילוץ. אתם לא חייבים כמובן לרכוש כננת כבר עכשיו, אבל חשוב לשמור לעצמכם את האופציה הזו. ואם כבר החלטתם להשקיע בכננת, חשוב לזכור: לנד קרוזר הוא רכב ששוקל לא מעט. בין אם תלכו על כננת עם כבל פלדהה ובין אם תבחרו בכזו עם כבל סינטטי אל תתפשרו על כננת של פחות מ-10,000LB. כננת כזו מיועדת למשוך עד כ-4.5 טון, ותספק לכם אפשרויות חילוץ – בין אם לעצמכם או לחברים שפגשתם תקועים בדרך.


פגוש קדמי אספיר לטויוטה לנד קרוזר 150

כיסוי אופטימלי. הגנה מקסימאלית


תופסים גובה

שדרוגים כמו פגושים (קדמי ואחורי), כננות, גגון ועוד אמנם יקנו לכם הרבה שקט נפשי כשאתם יוצאים לשטח – אבל יעמיסו לכם על הרכב עוד עשרות רבות של קילוגרמים (ועוד לא דיברנו על ציוד הקמפינג שתעמיסו על האוטו שלכם ביציאה לשטח). ומה לעשות, רכב כבד מושך למטה. הדרך הטובה ביותר להרים ללנד קרוזר שלכם ולהחזיר לו בחזרה את הגובה שלו, היא החלפה של מערכת המתלים – טיפול בסיסי שמקנה חווית נסיעה נוחה ויציבה יותר בשטח, משפרת את רוחב זוויות הגישה ומגדילה משמעותית את מרווח הגחון בין הרכב לקרקע.

ערכות הגבהה המותאמות ללנד קרוזר מורכבות מבולמים, המיודעים לבלימת זעזועים ולפיזור האנרגיה, ומקפיצים שמגביהים את הרכב וסופגים עומסים המופעלים על הרכב בזמן הנהיגה. ומאחר ומדובר בשדרוג שנוגע בליבת חוויית הנהיגה ולא בתוספת של התקנים חיצוניים, במקרה הזה חשוב אפילו יותר להקפיד על שימוש במוצרים שקיבלו הכרה ממכון התקנים הישראלי, נבדקו במעבדות בלמים ואושרו על ידי משרד התחבורה.

ההתקנה עצמה חייבת להתבצע בידי אנשי מקצוע מוסמכים, שידעו להתאים את הערכת ההגבה לדגם הנכון של הרכב ולכייל אותה לטובת איזון והתאמה מקסימליים שיאפשרו למקסם את היכולות של הג'יפ בנסיעת שטח – מבלי לפגוע בבטיחות.


ערכת הגבהה בילשטיין

הבולמים בילשטיין. הקפיצים פדרס


ומה עוד? מה לא

עולם השדרוגים ללנד קרוזר הוא עניין שאפשר להשקיע בו כמעט עד אין סוף - ויש לא מעט תוספות שיגרמו לרכב שלכם להיראות מדהים: וו גרירה נשלף, גגון, שנורקל, גשר תאורה, צמיגי שטח ועוד שלל פינוקים שיספקו לכם הרבה נחת (ויגררו מבטים משתאים מכל כיוון). אבל עם כל הכבוד לתוספות הללו, תמיד חשוב להתחיל בבסיס: מיגון, שיאפשר לקרוזר שלכם למצות את הפוטנציאל העצום שלו בשטח – באמצעות השקעה ממוקדת שתשמור עליכם מהוצאות מיותרות בטווח הרחוק.