חמש אופציות מצוינות למי שמחפש לרכוש את רכב השטח הראשון שלו ולא ממש יודע איפה להתחיל לחפש

אם אתם קוראים את הטקסט הזה כנראה שאתם מתלבטים בנוגע להחלטה שתשנה את חייכם מקצה לקצה: לרכוש לעצמכם רכב שטח. בין אם אתם מאלה שתמיד חלמו על ג'יפ ובין אם מדובר בגחמה חדשה, הרשו לנו דבר ראשון לברך על המהלך. קהילת הג'יפאים, כפי שבוודאי תלמדו מהר מאוד, היא קהילה חמה ומחבקת ששמחה תמיד להתרחב ולהוסיף עוד משוגעים לדבר (ושלא יהיה לכם ספק, מדובר בשיגעון של דבר).

ועכשיו, אחרי שצלחנו את שלב הברכות, בואו נדבר קצת תכל'ס. כמו בכל חוויה משמעותית בחיים, גם בבעלות על ג'יפ יש חשיבות דרמטית לפעם הראשונה. אז איזה ג'יפ לקנות? ההיצע בשוק עצום וסביר להניח שבכל נישה שתבחרו להתמקד תמצאו המלצות לכאן ולכאן. תיכף נספק לכם כמה המלצות משלנו אבל לפני הכל, כדי שהכניסה שלכם לעולם השטח תיעשה בצורה אופטימלית, חשוב שתבצעו תחקיר קטן על עצמכם ותבינו מה בעצם אתם מחפשים - כי הסוד של כל נסיעת שטח מוצלחת הוא הכנה והבנה של צרכי הנהג.

אז לפני שאתם שולפים ארנקים, קחו כמה שאלות אלמנטריות שיעזרו לכם למפות את הצרכים שלכם:

  • האם אתם מחפשים ג'יפ שישמש אתכם גם על תקן מכונית לנסיעות יומיומיות בין היציאות לשטח, או שמדובר ברכב שמיועד בעיקר לטיולים?
  • איזה סוג של אתגר אתם מתכננים לג'יפ שלכם – נסיעות אקסטרימיות בג'בלאות או שאולי אתם לוקחים את זה באיזי ומעוניינים בעיקר לכבוש שבילי קק"ל?
  • האם יש לכם תנאי סף שלא תסכימו להתפשר עליהם, כמו למשל גיר אוטומטי (או ידני), צריכת דלק (או בנזין) נמוכה, כושר סחיבה גבוה, מקומות אחסון לציוד עבודה וכיו"ב?
  • לא פחות חשוב, האם מדובר בטריפ אישי שלכם, או שאולי יש לכם משפחה שלמה להעמיס על הג'יפ החדש וצריך להתחשב בהם מבחינת מקום ונוחות נסיעה?
  • האם אתם מעוניינים בג'יפ משומש או ברכב עם הניילונים ישר מהמפעל, וכמה כסף בעצם תוכלו להשקיע ברכש הזה?
  • ואם כבר פתחנו את הנושא: כמה תוכלו להוסיף על שדרוגים, מיגונים והתאמות שטח אחרי שתחדשו בג'יפ הראשון שלכם?

אחרי שתענו לעצמכם על השאלות הללו, תנו לנו להמליץ לכם על חמישה דגמים של ג'יפים פופולריים שעשויים להתאים למרבית הג'יפאים המתחילים. וחשוב לזכור: מדובר בהמלצות בסיסיות שמתאימות למכנה משותף מקובל. רוצים ג'יפ שיתאים בדיוק בשבילכם? רק אתם יכולים לדעת מה הוא (ואנחנו, כמובן, נשמח לעזור).

סוזוקי ג'ימני

קטגוריה: פנאי/שטח קטן.

יכולות שטח: רכב פנטסטי לג'יפאים מתחילים, בעיקר בזכות יכולות השטח המרשימות שלו. ג'יפ שבעזרת מיגון ושפצור מתאים יכול להפוך לחיית שטח אולטימטיבית. המנוע שלו אולי קטן אבל בהתחשב במשקל הנמוך יחסית שלו, מדובר ברכב שצולח מכשולים שגם רכבים מסיביים בהרבה מתקשים בהם. שנאמר: לפעמים הגודל קובע - ולפעמים דווקא יתרון הקוטן הוא המשמעותי.

יכולות כביש: בכל מה שקשור להתנהגות כביש, הגרסה העדכנית של הג'ימני עשתה קפיצת מדרגה ביחס למודל המיושן יותר, אבל שלא יהיו לכם אשליות: מדובר ברכב שהיתרון הגדול שלו מתחיל ונגמר בשטח. אם תנהגו עליו ביומיום תגלו רכב רועש, שרועד במהירויות גבוהות, מאתגר את הנהג ולא מאוד ידידותי גם לנוסעים שלידו.

חדש מהניילונים: אם אתם מחפשים ג'יפ מהיבואן, תוכלו לרכוש ג'ימני במחיר ידידותי למדי של החל מכ-137,000 לדגם 1.5 ליטר ידני GL, או החל מכ-150,000 שקל לדגם 1.5 ליטר ידני GLX.

מה אומר המחירון: רכב ותיק בשוק הישראלי שזוכה לפופולריות עצומה כבר שנים ונהנה משמירת ערך בשוק היד השנייה. מצד אחד, בשורה מצוינת למי שמחפש ג'יפ חדש במחיר שפוי ולא רוצה לראות את הכסף שלו נעלם בנסיעות השטח. מצד שני, זה אומר שאם אתם מחפשים רכב שטח זול לסופי שבוע, תצטרכו לרדת למודל ישן במיוחד לפני שתקבלו מענה.

שורה תחתונה: יופי של ג'יפון למי שרוצה ללמוד להכיר את השטח ולא מחפש נוחות אולטימטיבית כשהוא מסתובב בעיר. אם אתם בעלי משפחות, שווה לחשוב פעמיים כי מדובר ברכב קטן במיוחד, בעל תא מטען מיניאטורי - אבל גם לזה יש יתרונות, כשאתם מחפשים חנייה בעיר.

סוזוקי ג'ימני מאובזר במיגוני אספיר

קטן, רועד אבל חיית שטח אמיתית

סוזוקי גרנד ויטרה

קטגוריה: פנאי/שטח קומפקטי.

יכולות שטח: עדיין במשפחת הסוזוקי אבל סיפור שונה למדי. אם משווים את הגרנד ויטרה לג'ימני, הרי שמדובר ברכב חזק הרבה יותר ובעל עיצוב מרוכך ביחס לקובייה הקלאסית של האח הקטן. אבל אל תתנו למראה המרוכך להטעות, ברגע שיוצאים לשטח תקבלו רכב שעושה את העבודה היטב. בשבילים לא סלולים הוא ידרוש מכם לתת גז ולהאיץ בלי לעשות חשבון ואם רק תשקיעו קצת בהגבהות ובמיגון, תוכלו לאתגר אותו בלי לחשוש גם במסלולי אקסטרים ברמת קושי קלה ובינונית.

יכולות כביש: בסוזוקי לקחו בחשבון שגם ג'יפאים מושקעים ירצו להסתובב בשכונה עם הג'יפ שלהם ועיצבו את הגרנד ויטרה באופן שלא יותיר אתכם עם טראומות אם תאמצו אותו כרכב לנסיעות יומיומית. מדובר ברכב שמסתדר היטב עם אספלט ומקנה חוויית נהיגה שקטה למדי גם כשיוצאים לכבישים בינעירוניים. מצד שני, בהתחשב בנטייה שלו לשתות דלק כמו רכב כבד עם מנוע גדול (כי זה מה שהוא), בהחלט לא הבחירה המיידית שלכם אם אתם מחפשים מכונית משפחתית שתשמש בעיקר להסעות ומדי פעם לטיולים בחיק הטבע.

חדש מהניילונים: אם אתם מחפשים ג'יפ חדש, זה לא בשבילכם (הגרנד ויטרה האחרון יובא לארץ בסוף 2015. סוזוקי ממשיכה לייבא ארצה את המודלים האחרונים של ויטרה).

מה אומר המחירון: מניה בטוחה בשוק היד השנייה – אם רק תצליחו לשים עליה יד. מדובר ברכב עם מוניטין ארוך של אמינות, מה שגורם לו לככב בטבלאות המחירונים של הרכבים המשומשים. אל תתפלאו עם בשביל גרנד ויטרה מודל 2016 (המודל האחרון שהגיע ארצה) תיאלצו להיפרד מכמעט 100 אלף שקל.

שורה תחתונה: אם אתם מחפשים להתחיל את הקריירה שלכם כג'יפאים עם רכב שטח מיד שנייה (או יותר), שישמש אתכם גם כרכב בחיי היומיום, מדובר בדגם אידאלי. עכשיו זה כבר רק עניין של כסף.

גרנד ויטרה עם מדרגות צד של אספיר

מלך היד השנייה

דאצ'יה דאסטר

קטגוריה: פנאי/שטח בינוני.

יכולות שטח: סביר להניח שאם מדובר בג'יפ ראשון שלכם, הדאסטר יספק את מרבית הצרכים שלכם בצורה ראויה ואף למעלה מזה. לא מפלצת שטח שאין כדוגמתה, אבל הוא נהנה ממרווח גחון גבוה למדי ואם תפנקו אותו קצת במיגונים ותוספות, תגלו שבמחיר סביר ביותר יש לכם יופי של רכב שטח למתחילים – ותכל'ס, גם לכל השאר.

יכולות כביש: אם אתם מחפשים פינוק אולטימטיבי לנהג העירוני, אתם כמובן לא במקום הנכון, אבל זה לא אומר שלא השקיעו בכם. הדאסטר (בדגמיו החדשים) מציע גימור פנים משודרג ונוחות נסיעה סבירה, עם קצת רעשים שלא אמורים להשפיע יותר מדי על מערכת העצבים שלכם. בסך הכל בסדר – וכשמוסיפים לזה מושב אחורי מרווח ומנוע חסכוני יחסית שלא יגרום לכם לעבור לגור בתחנת דלק, אפשר לסמן אותו כאופציה לא רעה גם כרכב משפחתי משודרג. מצד שני, נתוני הבטיחות שלו לא מאוד מרשימים (שלושה כוכבים בלבד במבחני ריסוק) וגם זו נקודה שכדאי לשקלל.

חדש מהניילונים: והנה הקטגוריה שבה הדאסטר משאיר לכל המתחרים אבק. מדובר ברכב זול. כמה זול? רכב שטח 4X4 שעולה כמו מכונית משפחתית, ולא מהיקרות שבהן. הדאסטר 1.33 ליטר טורבו יעלה החל מכ-120,000 שקל לדגם ה-LAURÉATE הידני של מודל 2023 (אם תעדיפו להשקיע בדגם ליטר1.5 דיזל תצטרכו להוסיף עוד כ-14,000 אלף שקל; עדיין זול משמעותית מכל מתחרה ראוי בשוק).

מה אומר המחירון: לא מסוג הרכבים שקונים כהשקעה לטווח רחוק. כיאה לאוטו שנהנה ממחיר אטרקטיבי בקנייה הראשונית, ככל שחולפות השנים ערך השוק שלו הולך ויורד. מצד שני, השחיקה הזו במחיר היא יופי של הזדמנות למי שמחפש ג'יפ יד שנייה זול למתחילים.

שורה תחתונה: אם השיקול הכלכלי הוא הדבר שמוליך אתכם, זו ככל הנראה ההשקעה שתספק לכם את הערך הגבוהה ביותר ביחס להשקעה גם בשטח וגם בכביש.

דאצ'יה דאסטר שיצאה מאספיר ישר לשטח

דברים זולים עולים פחות

סובארו פורסטר

קטגוריה: פנאי/שטח גדול.

יכולות שטח: אחלה ג'יפ למתחילים, למתקדמים ולכל מי שבין לבין. רכב שטח שנהנה ממנוע עוצמתי ומיכולות התניידות גם בדרכים מאתגרות למדי. תנו לו את המיגון הנכון ואתם יכולים לצאת אתו לשטח גם למסלולים ברמת קושי בינונית ומעלה, בתנאי קיצון חורפיים.

יכולות כביש: במילה אחת – פורסטר. רכב שקנה לעצמו מוניטין רב שנים ובצדק הודות לנוחות בנסיעה ולאמינות הגבוהה שמאפיינת את סובארו. הדגמים החדשים נהנים מסביבת נהג מאובזרת ומפנקת במיוחד אבל גם אם תלכו על דגם מיושן ממודל נמוך, סביר להניח שתזכו לחוויית נהיגה מספקת במיוחד.

חדש מהניילונים: מה לעשות, על איכות צריך לשלם. החל מכ-180,000 שקל לפורסטר 2.5 ליטר אוטומטי מדגם Z, מודל 2023. נשמע הרבה? דברו עם בעלי פורסטר, הם יסבירו לכם שזו השקעה שאי אפשר להתפשר עליה.

מה אומר המחירון: אמרתם סובארו – אמרתם שמירת ערך. הפורסטר הוא מסוג הג'יפים שתמיד ישמרו על פרופיל גבוה בשוק המשומשות אבל אם יהיה לכם מזל, אולי תצליחו לשים יד על פורסטר משומשת במחיר סביר וליהנות מהיתרונות של הקלאסיקה היפנית הזו בלי להיכנס להרפתקה כלכלית.

שורה תחתונה: רכב פנאי אולטימטיבי, שמספק חוויית נהיגה נהדרת גם בכביש וגם בשטח, עם מנוע גדול וחסכוני וסביבה מפנקת גם לנהג וגם למשפחה. השאלה היחידה היא האם אתם יכולים לממן את זה.

הפורסטר של רפי ממועדן סובארו וחברים בשטח

נוחות, יכולות שטח ותג מחיר בהתאם

סובארו XV / קרוסטרק

קטגוריה: פנאי/שטח קטן.

יכולות שטח:ל-XV (או בשמו המחודש: קרוסטרק) מרווח גחון של 22 ס"מ. אולי לא מדובר בחיית שטח כמו הפורסטר אבל מדובר ללא ספק ברכב שטח ראוי - ואם תשקיעו בו קצת בשדרוגים, אפילו הרבה יותר מראוי. בשביל ג'יפאים מתחילים שהרגע התחילו לבדוק את הגבולות שלהם, הוא יכול לספק הרבה מאוד מרחב תמרון.

יכולות כביש: נוחות היא לא דרישה מוגזמת כשאתה עולה על רכב כביש-שטח והקרוסטרק נענה לאתגר, עם סביבת נהג נעימה, מרחב משמעותי בתא הנוסעים ועיצוב כמעוט ספורטיבי שנותן רמז מטרים לביצועי הכביש המרשימים של הרכב. הוא אולי לא חסכוני בדלק, אבל אי אפשר הכל בחיים.

חדש מהניילונים: גרסת ה-1.6 ליטר האוטומטית מתחילה בכ-145,000 שקל. אם תעדיפו את גרסת ה-2.0 ליטר של הקרוסטרק – ותאמינו לנו, אתם מעדיפים אותה – זה יעלה לכם כ-20 אלף שקל יותר.

מה אומר המחירון: אמנם לא פורסטר אבל עדיין סובארו, מה שאומר שמירת ערך ואמינות גבוהה שתשמש לכם מקדם מכירות ביום שתחליטו להחליף מכונית.

שורה תחתונה: פתרון מצוין לג'יפאי מתחיל שמעוניין להשקיע ברכב שישמש אותו ביומיום כמכונית משפחתית ובסופ"שים לנסיעות משפחתיות עם פוטנציאל לחוויה אקסטרימיסטית קלה.

סובארו XV עם מיגון גחון של אספיר

האח הקטן של פורסטר

אז כבר החלטתם על מה ללכת? לא בטוחים מה צריך כדי להכין אותו לשטח? גם אם זה לא רכב מהרשימה, המומחים של אספיר ישמחו להדריך אתכם איך לבנות נכון את רכב השטח שלכם, ככה שתוכלו להגיע לפינות הנידחות בארץ בבטחה מבלי לבקר את המוסכניק שלכם, פשוט התקשרו *6789 וקבלו ייעוץ חינם מהמומחים!