מכירים מישהו שלא אוהב נסיעה נעימה וחלקה? ידענו שלא. מי שאחראים במידה רבה על הנסיעה החלקה ברכב השטח שלנו הם בין היתר - בולמי הזעזועים. אז אם אתם לפני קנייה של רכב שטח או שלא מזמן השקעתם כסף בקנייה של רכב שטח חדש, כדאי לכם לשמוע על האפשרויות השונות שעומדות בפניכם לשדרוג הבולמים של הרכב.

רכבי שטח רבים בישראל, בשוק רכבי השטח מיד-ראשונה לצד רכבי שטח יד-שנייה, מצוידים לרוב במערכת בולמים בסיסית, שעושה את המינימום שהוגדר על ידי היצרן. שיקולי היצרן הם עלות מול תועלת תוך מחשבה על ייצור המוני.

מי שסובל מכך - הם הצרכנים שלעיתים לא מודעים בכלל לאפשרויות הרבות שקיימות עבורם לביצועי בולמים טובים יותר ונסיעה איכותית. לא מדובר רק על רכב השטח החזק והמקצועי המשמש רבים מאיתנו בעיקר בסופ"ש אלא גם ברכב השטח הדו-שימושי שעבור חלקנו הוא הרכב שאיתו לוקחים את הילד לבית ספר ואת הילדה לשיעור פרטי.

זה כבר עניין של בטיחות הנוסעים ברכב, איכות הנסיעה ותחושת הביטחון שלנו על הכביש. שדרוג הבולמים של הרכב ובחינה מחודשת של מערכת המתלים מאפשרים לנהג השטח להתמודד עם אתגרים חדשים בביטחון רב יותר, לשפר את עבירות הרכב, ולשדרג את חוויית הנסיעה בשטח. 

 

אז איך זה עובד?

הבולם מוצמד לכל אחד מבסיסי הגלגל ברכב וביחד עם מערכת הקפיצים (חלק ממערכת המתלים) הוא משכך את השפעת המהמורות שהרכב עובר תוך כדי הנסיעה.

בולם הידראולי (יש עוד סוגים) ממיר אנרגיה אחת (קינטית) לאנרגיה שנייה (חום) על ידי בוכנת שמן הידראולית המתכווצת במהירות ואז חוזרת למצבה הקודם לאט יותר. פעולה זו מאפשרת המרה של תנועה מהירה לתנועה איטית. הכל בזכות התכונה הטבעית של השמן והאופן שבו הוא נדחס בתוך הבולם.

באופן כזה, כאשר גלגל הרכב נכנס לבור בכביש, הבולם מתחיל לפעול מיד ומייצר סדרה של התכווצויות שסופגות את השפעת הבור.

 

לא על הבור לבדו

הבולמים נחוצים לנו לא רק לשיכוך מהמורות ונסיעה בשטח אלא גם לשיפור האחיזה בכביש. בעת סיבוב מהיר בכביש או בלימת פתע הבולמים נכנסים לפעולה ומאזנים את הרכב תוך כדי יצירה של לחץ נגדי.

בולם זעזועים תקול יכול להוות סכנה לנוסעים ברכב ולנהגים אחרים בכביש.

 

סוגי בולמים

יש הרבה סוגי בולמים בשוק רכבי השטח, אנחנו הולכים להתמקד היום בבולמים הידראוליים ולא בבולמי "עלים" או בבולמי גז. כיום, בשוק הבולמים ההידראוליים, נפוצים שני סוגים של בולמים.

בולמי Twin-tube (טווין-טיוב) ובולמי Mono-tube (מונו-טיוב). בולמי Twin-tube הומצאו באזור שנות ה- 30 של המאה ה-20 והם נחשבים מיושנים ובעלי אפקטביות נמוכה. בולם מסוג זה מורכב משני חלקים עיקריים - צילנדר חיצוני וצילנדר פנימי.

כאשר פעולת הבלימה מתרחשת נוזל בלימה (שמן) עובר מהצלינדר הפנימי לחיצוני בתוך מערכת שחשופה לתקלות רבות בדגש על נזילות. בבולמים מסוג זה לא קיימת גישה טכנית אל המערכת הפנימית של הבולם ובמקרה של תקלה יש להחליף את הבולם כולו בבולם חדש. הגלגול המודרני של בולם זה מכונה Mono-tube.

כמו השם שלו, הבולם הזה מורכב מצילנדר אחד בלבד שבו נוזל הבלימה נע מחלק אחד של הצילנדר אל חלקו השני באמצעות וסתי-גומי שמגבילים את התנועה וגז חנקן, בתוך הצילנדר, שמייצר התנגדות ומונע את הקצפת השמן.

באספיר אנחנו שמים דגש על חדשנות וטכנולוגיה ולכן חשוב לנו להשתמש בבולמי Mono-tube של חברת Bilstein. חברת אספיר היא היבואנית הבלעדית של בולמים אלה בישראל.

כיבואן בלעדי אנו יכולים להציע ללקוחותינו את האפשרות לתקן בולם תקול או לשפץ בולם ישן ולהאריך את אורך החיים שלו. עם בולמי בילשטיין והשירות של אספיר ללקוח יש כתובת שהוא תמיד יכול לפנות אליה ותמיד יש עם מי להתייעץ.

הבולם לא עובד כמו שצריך? המומחים של אספיר נמצאים במרחק של שיחת טלפון אחת. הבעיה מורכבת מדי לטלפון? באחת מנקודות השירות שלנו תוכלו לקבל ייעוץ על המקום ואבחון לבעיות הבולמים שלכם.

באספיר תוכלו למצוא את אחת מ-10 מעבדות הכיול של מוצרי Bilstein בעולם ומומחיות ברמה הגבוהה ביותר. אמנם ההשקעה ברכישה של בולמי Mono-tube נראית יקרה יותר מהאלטרנטיבות אך היכולת לשפץ את הבולמים של בילשטיין במעבדה של אספיר מאפשרת לכם להשקיע פחות כסף לאורך שנים קדימה.  

 

סימני אזהרה - מעט בולם, הרבה זעזוע

חושדים שהבולמים שלכם לא תקינים? תוכלו קודם כל לבצע בדיקה עצמית של הרכב לפני שתיגשו לאיש מקצוע. צאו לנסיעה קצרה ברכב. לאחר מכן, החנו את הרכב במקום בטוח וכבו את המנוע.

כעת השתמשו במשקל הגוף שלכם כדי להוריד את הרכב מטה, ללחוץ אותו כלפי הרצפה, כל פעם בפינה אחרת של הרכב. הפעלת הלחץ בפינה מסוימת בעזרת משקל הגוף שלכם אמורה להוביל לירידה של הרכב רק בפינה בה אתם עומדים.

אם הפינה אותה דחפתם למטה ממשיכה לעלות ולרדת יותר מפעם אחת, סימן שהבולם המחובר לאותו הגלגל לא תקין. תוך כדי הפעלת לחץ על הגלגלים שמעתם חריקה או רעש מכני? ייתכן מאוד שהבולם הספציפי המחובר לאותו הגלגל - פגום.

לאחר נסיעה קצרה דוממו את המנוע ו-וודאו כי הרכב עומד בבטחה בחנייה. קחו נייר סופג ונגבו את קצוות כל אחד מהבולמים בארבעת הגלגלים. בפעולה הזו אנו מחפשים דליפות שמן. בולם דולף הוא בולם מסוכן שיש להחליפו.

תקלה אפשרית נוספת, הבולם חטף מכה מגורם חיצוני וכעת תזוזת הבולם נפגעה. מדובר על חלק שנע בתוך צילנדר ולכן גם מכה קלה, עלולה להוביל לפגיעה בדיוק התנועה והשבתת הבולם.

לכן, לא מומלץ להקל ראש בתקלות בולמים. הנזק שיכול להיגרם מבולם לא תקין הוא גם בטיחותי וגם טכני. מעבר ליכולת של בולם תקול לפגוע משמעותית באיכות ובטיחות הנסיעה, בולם תקול גם יכול להוביל לשחיקה מוגברת של הצמיגים, עלייה בצריכת הדלק ובמקרים חריגים גם נזקים לשלדת הרכב.

מסקנה - חשוב להקדיש תשומת לב גם לחלק הזה ברכב שלנו. אז אחרי שראינו שיש מגוון של אפשרויות לתקלה בבולמים, חשוב, בסוף הבדיקה העצמית, להתייעץ עם איש מקצוע שמסוגל להבין את האופן שבו השימוש שלכם ברכב מתאים או לא מתאים למערכת המתלים הקיימת אצלכם ברכב השטח. מומלץ להתייעץ עם המוסכניק אליו אתם הולכים או עם נציג של חברת אספיר באחת מנקודות השירות.

 

אז על מה דיברנו היום?

עשינו זום-אין והתמקדנו במערכת הבולמים ברכב שלנו. למדנו על פעולת הבולם, האופן שבו הבולם משפיע על תנועת הרכב ועל סוגי הבולמים ההידראוליים השונים שקיימים בשוק.

עשינו הבחנה חשובה בין בולמי Twin-tube ל-Mono-tube ולמדנו על האפשרות החדשה היחסית בשוק הבולמים של תיקון ושיפוץ בולמים ישנים.

למדנו על תקלות נפוצות בבולמים ועל הבדיקות שתוכלו לעשות כבר היום אצלכם בבית כדי לאבחן תקלות בסיסיות בבולמים הקיימים אצלכם ברכב. חושבים שפספסנו משהו? יש לכם עוד שאלות? כתבו לנו על כך בתגובות.