מכפפות עבודה איכותיות ועד כננת מסיבית, יש לא מעט דברים שיהפכו את הג'יפ שלכם לכלי שיכול להציל את הטיול לכם ולחברים * קצת המלצות, כמה תובנות ורשימת ציוד בסיסי שחייבים לקחת לפני שיוצאים לשטח * המדריך המלא לג'יפאי שלא רוצה להיתקע
החוק הראשון של נהיגת שטח פשוט: לא יוצאים לבד לשטח.
כי לפעמים, זה לא תלוי בך. אתה יכול להיות נהג שטח מיומן, ללמוד את המסלול, להיזהר מכל בור ולסמן כל בולדר – אבל גם אם עשית כל מה שצריך וגם אם הג'יפ שלך הוא חיית שטח, ברגע שזה רק אתה מול העולם, זה ממש לא כוחות. מפולות, שיטפונות, בולענים, סערות - וגם סתם חיות בר - יכולים ברגע אחד להכניס אותך למצוקה קיומית. במצב כזה, אתה חייב מישהו שישמור לך על הגב.
כוח חילוץ
עכשיו, אחרי שסיכמנו את זה, בואו נדבר על יתר הדברים שאתה חייב לעשות לפני שאתה מתניע את הג'יפ. התמודדות עם השטח כוללת הרבה טכניקה ויכולת נהיגה – אבל לא פחות מזה, היערכות. ג'יפאי מוצלח הוא כזה שנערך לפני שהוא יוצא לשטח, אבל בעיקר מי שמודע לזה שלא משנה עד כמה הוא התכונן, בסופו של דבר הוא יכול גם להיתקע. וכשזה קורה, אנחנו רואים את ההבדל בין ג'יפאי מוצלח לג'יפאי תותח, שמוכן לכל צרה שלא תבוא.
בואו נתחיל בקטנה: כפפות עבודה. זה אולי נשמע לכם שולי, אבל אין לכם מושג איזה נזק יכול להיגרם לכפות הידיים מכבל ששחק אותן, מסלע שבא להן לא בטוב או מעקרב שהסתתר מתחת לסלע. ולכן, לא משנה מה קורה איתכם, כשאתם יוצאים לשטח, ודאו שיש לכם בג'יפ זוג כפפות עבודה טובות.
אפשר לשמור את הכפפות בתא הכפפות, כי הרי לשם כך הוא הומצא – אבל כשאתם עולים על ג'יפ הרבה יותר הגיוני לאחסן את הכפפות יחד עם ערכת החילוץ שכל נהג שטח מתחיל חייב לפרגן לעצמו. כי לא חשוב כמה שדרגתם את הג'יפ שלכם וכמה דאגתם למגן אותו מכל הכיוונים, יש כמה אלמנטים בסיסיים שאתם חייבים לדאוג לסחוב איתכם תמיד.
ערכת חילוץ שגרתית כוללת שורה של פריטים שיסייעו לכם לחלץ את עצמכם – או את החברים שלצידכם – במקרה שהשטח התגבר עליכם. זה מתחיל מרצועת גרירה, כמובן. רצועה ארוכה יחסית, באורך של 9 מ', תאפשר לכם לשמור מרחק בזמן שאתם מחברים ג'יפ לג'יפ ומתחילים לחלץ. האידיאל ששווה לשאוף אליו הוא רצועה תקנית ואיכותית שיכולה לסחוב פי שתיים מהמשקל של הג'יפ שלכם (ובהקשר הזה לא בודקים מה כתוב בספר הרכב אלא סופרים את הג'יפ אחרי כל התוספות וכל השדרוגים ומוסיפים גם את הציוד שהעמסתם לנסיעה) – ולכן בדרך כלל לא מומלץ להצטייד ברצועה שיכולת הנשיאה שלה נמוך מ-4 טון.
בנוסף לרצועה מכילות הערכות הבסיסיות גם רצועת חביקה קצרה יותר (בדרך כלל המינימום יהיה רצועה של 2 מ' בעלת כושר נשיאה של 4 טון). רצועה כזו תשמש כרסן, שמתחבר לרכב הנגרר משני הצדדים ומאפשר לבצע חלוקת משקל בזמן שמושכים את הג'יפ התקוע. כדי לעגן את הרצועות לג'יפ עצמו, ערכה בסיסית תכיל לפחות שני שאקלים בעלי כושר נשיאה של 4 טון ומעלה (שאקל 3/4). כמובן שבמקרה של ג'יפונים ורכבים קלים יותר, ניתן להסתפק בכלי חילוץ בעלי כושר נשיאה מופחת, אבל במצב כזה קחו בחשבון שאם הג'יפון שלכם ינסה לעזור לרכב כבד זה עשוי לא להספיק.
ערכת חילוץ. חובה לכל ג'יפאי
לא מסתפקים בבסיס
זו הייתה ערכת חילוץ בסיסית אבל כשאתם יוצאים לשטח, וזה עוד כלל בסיסי, לא כדאי להסתפק במינימום - כי אתם אף פעם לא יודעים מה מחכה לכם מעבר לפינה. ולכן, שווה להשקיע בערכות חילוץ משודרגות שכוללות מלבד שאקלים, רצועות וכפפות גם שרשרת ברזל באורך של 5 מ'. שרשרת כזו יכולה לשמש לטובת התחברות בשטח לעוגנים שעשויים לשחוק את רצועות הבד הסינתטי, כמו עצים או סלעים גדולים (ולפעמים צריך למשוך מכשולים כאלה מהדרך. מה לעשות).
אלמנט נוסף שנשמע פשוט לגמרי ויכול להיות שווה זהב בשטח הוא את חפירה. יש כאלה שתמיד מסתובבים עם מעדר של חקלאים זרוק מאחור. אחרים, שמעדיפים לשמור על פאסון, יפנקו את עצמם באת חפירה מתקפל, שלא תופס נפח וכמעט ולא שוקל. במקרה של התחפרות או שקיעת גלגל, הכלי הסטנדרטי הזה יכול לחולל פלאות בחמש דקות של עבודה.
עניין של לחץ
ואם כבר התחפרות, עניין נוסף ששווה להשקיע בו הוא היי-ליפט (מגבה, בעברית). מדובר למעשה בג'ק משודרג שנועד במיוחד לרכבי שטח. במצב שבו הג'יפ שלכם התחפר או שקע בבוץ, ההיי-ליפט, שבנוי להרים גם רכבים מאוד כבדים לגבהים די משמעותיים, יוכל להוציא אתכם בחזרה לדרך הנכונה. מעבר לזה, כמובן שההיי-ליפט יהיה מאוד שימושי במקרה של פנצ'ר, לא עלינו.
ובהקשר הזה של החלפת צמיגים: אחד הכלים הכי שימושיים לג'יפאי בשטח הוא קומפרסור. מדובר במכשיר חשמלי פשוט שמאפשר למדוד את לחץ האוויר בצמיגים, לאזן או לנפח במידת הצורך. כשהג'יפ שלכם עובר מכביש לשטח, מאזורים סלעיים למדבריות חוליות ומבוץ לשטח יבש, התאמה נכונה של לחץ האוויר בצמיגים עשויה להיות קריטית. הקומפרסור, אם תהיתם, מתחבר ישירות למצבר של הג'יפ (אבל אל חשש, צריכת המתח שלו היא 30 אמפר בלבד והוא לא יאכל לכם את הבטרייה. מה שכן, אל תסתפקו בקומפרסור שמתחבר לשקע המצית, זה מתאים אולי לניפוח מזרן ים. צמיג של ג'יפ זה לא משחק ילדים).
וכן, יש גם כאלה שמעדיפים לצאת לשטח עם ערכת תיקון תקרים בסגנון עשה זאת בעצמך. אנחנו מצדיעים להם.
מגבה היי ליפט. פתרון מיידי להתחפרות או שקיעת גלגל
כננת
אבל עם כל הכבוד לערכות חילוץ, הייליפטים ושאר אביזרים שכל ג'יפאי חייב באוטו - הכלי המרכזי שהיית רוצה שיהיה לך בזמן שנתקעת הוא כננת חילוץ. היא יכולה להיות כננת אלגנטית חבויה, שהותקנה בצורה מעוררת הערכה בתוך הפגוש הקדמי; היא גם יכולה להיות דגם קצת יותר קשוח למראה שיושב על הג'יפ מבחוץ – העיקר שהיא תהיה שם. כננת חילוץ טובה יכולה לעשות הבדל של שמים וארץ בין טיול שנהרס להיתקעות מינורית שנשכחה בהמשך המסלול.
מצד שני, וזה חשוב להדגיש, חשוב לדאוג שהכננת שלכם באמת עומדת בסטנדרטים של "כננת טובה" ויותר מזה – שתעמוד בדרישות שהג'יפ שלכם מציב. העיקרון פשוט: ככל שהג'יפ שלכם כבד יותר, אתם צריכים כננת מסיבית יותר. כדי לא לקחת צ'אנס תרצו שכח המשיכה של הכננת יעמוד על לפחות פי 1.5 ממשקל הג'יפ שאתם מחלצים.
ואיך מתרגמים את זה למספרים? כוח המשיכה מסומן ב-LBS (ליברות, או פאונדים כמו שקוראים לזה באנגלית). חלקו את נתוני הליברות ב-2.2 ותקבלו את כוח המשיכה של הכננת בטונות. למשל, כננת 10,000LBS בנויה למשוך כ-4.5 טון. זו כננת שיכולה למשוך בלי בעיה רכבים ששוקלים שלושה טונות. מצד שני, אם הג'יפ שלכם הוא לא מהזן הכבד, סביר להניח שאתם יכולים להסתפק בכננת חזקה פחות.
וכמו שכבר אמרנו, קחו בחשבון כשכשאתם בודקים משקלים אתם לא מסתפקים בחישוב של הג'יפ נטו, כי יש גם השפעות חיצוניות. אם הרכב שלכם שקוע בבוץ, למשל, ההתנגדות שהבוץ מפעיל נוספת למשקל של הרכב. אם צריך לחלץ את הג'יפ בעלייה, גם זה מוסיף למשקל. ומעבר לזה, הג'יפ שלכם הרי מגיע לשטח עמוס לעייפה, כשגם הכננת עצמה מוסיפה לא מעט קילוגרמים. ואגב, חלק מהמשקל נובע גם מהכבל שבו אתם בוחרים לחמש את הכננת. אתם יכולים ללכת על חבל סינטטי, אלסטי וקליל יחסית או להחליט להשקיע בכננת עם כבל מתכתי, כבד הרבה יותר אבל בעל שרידות גדולה משופרת בצורה משמעותית. העיקר שכח המשיכה של הכבל שבחרתם יתאים לג'יפ שאתם מחלצים.
כננת חילוץ. עושה את ההבדל
ללכת על בטוח
ואם כבר אנחנו עוסקים בזה, שווה לכם להשקיע עוד טיפה ולהוסיף גם מכפיל כוח – גלגלת ממתכת שתספק לכם אפשרות להכפיל את כוח המשיכה של הכננת (וניתן להשתמש בה גם אם אין לכם כננת ואתם מסתפקים בחילוץ מהזן המסורתי). הגלגלת מפחיתה עומסים על כל האלמנטים שלוקחים חלק בפעולת החילוץ (כננת, אוזני חילוץ, שאקלים, כבל כננת, רצועות וכו') מה שהופך אותה למוצר שלא רק משדרג את פעולת החילוץ (וגם מאפשר לבצע היפוך פשוט בכיוון המשיכה) אלא למוצר בטיחותי ששומר על הציוד שלכם.
וזאת נקודה שממש חשוב להדגיש: כבל שנקרע באמצע חילוץ יכול להיות קטלני. הוא יכול לפגוע, הוא יכול לפצוע ובמקרים קיצוניים הוא עלול אפילו להרוג. ולכן, כשאתם בוחרים כננת חילוץ, כדאי מאוד ללכת על כננת שבה יש אפשרות לבצע את התפעול בשלט רחוק מבלי להידרש לעמוד צמוד לג'יפ וללחוץ על הכפתור.
ואם אנחנו בענייני בטיחות, יש כמה דברים בסיסיים שחשוב לתת עליהם את הדעת. הראשון: לכו על דגם מוכר, עם אחריות ועם מתקין מנוסה כדי שלא יקרה מצב שבו באמצע החילוץ הכננת שהותקנה בצורה פרוביזורית התנתקה לכם מהרכב.
מעבר לזה: ודאו שאתם יודעים מה אתם עושים (ואם לא, תנו למישהו שעשה את זה כבר פעם להוביל אתכם בפעולת החילוץ). כשאתם מתקינים את הכננת דרשו שיסבירו לכם בדיוק איך כל דבר עובד וכשאתם מפעילים את הכננת, אל תתפתו לעגל פינות. אם הכננת מתחממת לכם יותר מדי אל תהססו לעצור. דאגו לאבטח כל חיבור, שימו "גופיות משקל" (או שמיכת שיכוך, כמו שקוראים לזה באופן רשמי) משני הצדדים של הכבל המתוח כדי שיהיה מה שיחזיק את הכבל במקרה שהוא נקרע חלילה ועל הדרך, זכרו לפתוח את מכסה המנוע. הוא יכול לשמש אתכם כמגן מציל חיים. לא פחות.
סוף מעשה בהכנה תחילה
ורגע לפני שסוגרים את הרשימה, קבלו עוד כמה פרטים טריוויאליים – שאפילו ג'יפאים מנוסים נוטים לשכוח לפעמים.
אל תצאו לשטח בלי כמות מספיקה של מים. וגם אם נראה לכם שזה מספיק – קחו עוד קצת (ואם קיץ ואתם במדבר אז אפילו עוד הרבה).
הטלפון שלכם הוא כלי נהדר שיכול לשמש אתכם גם לשמיעת מוזיקה וגם לניווט וגם כפנס וגם כיופי של מצלמה לתעד את הרגעים המטורפים שלכם בטיול, אבל כשאתם בשטח, יש סדרי עדיפויות. אם הטלפון שלכם יושבת, תוכלו לשרוד בלי לעשות סלפי, אבל לנווט ולהאיר את דרככם בחושך כשצריך להסתכל מתחת למכסה מנוע – אלה דברים שעליהם אתם לא יכולים להתפשר. אז כשאתם יוצאים לדרך תקפידו לקחת גם מפה טובה של השטח (בדיוק, מפה כמו של פעם, מנייר. רצוי בתוך ניילון, שלא תיהרס לכם) ופנס. חובה לקחת פנס.
ומה עוד? ערכת עזרה ראשונה. קצת פלסטרים, פולידין, כדורים נגד כאבים, תחבושת אישית, גזות, חוסם עורקים. ערכה כזו היא מוצר חובה בכל ג'יפ, ליד הפק"ל קפה (ובינינו, וזה אולי פחות קשור לבטיחות, ולא בטוח שזה יעזור לכם להיחלץ כשאתם תקועים בשטח – אבל אם אתם מכירים ג'יפאי בלי פק"ל קפה ברכב, תתחילו לחשוד).