וו גרירה הוא בין האביזרים המבוקשים ביותר בשוק ה-AFTERMARKET לרכב. בין אם זה רכב שטח, מסחרי, ואפילו פרטי, זהו אביזר פונקציונלי ביותר שמאפשר להשתמש ברכב להרבה יותר משימות מבעבר. 

יחד עם זאת, זהו אביזר שעשוי להיות מסוכן ביותר כאשר אינו מותקן בצורה מקצועית ובטיחותית. לכן, לפי החוק ניתן להתקין וו גרירה אך ורק אצל מתקין מורשה של משרד התחבורה ומאושר על-ידי מכון התקנים. 

בואו נדבר רגע על אמצעי הגרירה השונים שקיימים היום, וניישר קו בנושא של סוגי הווים, המשקלים המותרים לכל סוג, לאיזה רכב הם מיועדים, תהליך ההתקנה, הרישום ברשיון הרכב, ועד כמה זה חשוב לגשת למתקין מורשה שמוסמך בהתקנות ווי גרירה.

לפני שמתחילים - יש שתי שאלות שכל בעל רכב צריך לשאול את עצמו לפני שהוא מתקין וו גרירה:

  1. איזה נגרר אני רוצה לגרור?
  2. מה הרכב שלי מסוגל לגרור?

את התשובה לשאלה הראשונה אתם כנראה יודעים כבר אם הגעתם לפה, לגבי השניה מיד נסביר הכל - 

כושר הגרירה וההעמסה משתנה בין רכב לרכב, ונקבע על פי משרד התחבורה, ולכן יש לחשוב מראש איזה רכב גורר תרצו לרכוש, ובשביל איזו מטרה.

תוכלו למצוא את כושר הגרירה על פי סוג רכב באתר של משרד התחבורה או אם כבר יש לכם וו גרירה מאושר על הרכב, ניתן לראות את הנתון הזה ברשיון הרכב תחת סעיף "משקל מורשה", כמו כן מומלץ בנוסף לזאת להתייעץ עם המתקין, כדי לקבוע איזה התקן הכי מתאים לרכב ולצרכים שלכם, וזאת כדי למקסם ולייעל את רמת הבטיחות ולמנוע תאונות לשווא.

תמונת מסך מאתר משרד התחבורה

*צילום המסך נלקח מאתר משרד התחבורה 

השוואת רשיון רכב עם ובלי וו גרירה

*מימין רישיון בלי וו גרירה, משמאל רשיון עם וו גרירה

עכשיו כשסגרנו את הבסיס נדבר קצת על מגוון האפשרויות שעומדות לפניכם בבחירת וו גרירה. נדבר על סוגי ההתקנים, סוגי המחברים, למה כל אחד מיועד ומי בדיוק צריך מה. בנוסף, נדבר על תהליך ההתקנה ועל הנקודות שחשוב לשים לב אליהם בעת ההתקנה. ולבסוף נדבר על תהליך הרישום ברישיון ועל האחזקה והטיפול הנדרשים לאורך זמן. קדימה ממשיכים!  

סוגי ווי גרירה:

וו גרירה מתחלק ל-2 חלקים:

ההתקן גרירה שמחובר לשלדת הרכב האחורית, והמחבר גרירה שעליו מחברים את הנגרר. כיום יש כמה וכמה סוגים שונים של התקנים המיועדים לגרירה, וזאת מכיוון שיש הרבה שימושים מגוונים, ומתקני נשיאה שונים:

התקן גרירה

ההתקן הנפוץ ביותר הוא התקן שכולנו מכירים, התקן גרירה שמתחבר ישירות לשלדה האחורית של הרכב בקלות, במהירות, ובלי קידוחים מיותרים ברכבכם, ובעל כמה גרסאות וצורות המשתנות על פי סוג הרכב שברשותכם.

פגוש גרירה

קיימים גם פגושים שהם בעצם פגושים אחוריים מובנים עם וו גרירה אשר מחליפים את הפגוש המקורי, וזאת כדי לתת תוספת של הגנה על חלקו האחורי של הגורר, לשפר את מראה הרכב, וגם כדי ליצור גישה נוחה יותר לגגון הרכב, או לארגז הטנדר על ידי שימוש בפגוש האחורי כמדרגה. גם פה הפגושים משתנים בהתאם על פי סוגי רכבים שונים.

כל התקן גרירה מגיע עם מספר גרסאות של מחברים לבחירה:

מחבר תפוח

המחבר הרגיל שהוא כדורי, סטנדרטי, מתאים לכל נגרר עם כף ריתום. המחבר הכי נפוץ ומוכר כיום, מיועד לכלל הרכבים הקיימים, כאשר כושר הגרירה נקבע על פי סוג הרכב. 

מחבר משולב -

מדובר במחבר המתחבר לנגררים על ידי כף ריתום או במקרים מסויימים עם טבעת, ומיועד לרכבי שטח ורכבים מסחריים בלבד, למטרות נשיאת משקלים כבדים יותר, כאשר יכולת ההעמסה נקבעת בהתאם לסוג הרכב.

וו גרירה תפוח קבוע

*רכב עם פגוש גרירה תפוח קבוע 

וו גרירה תפוח נשלף

*רכב עם פגוש גרירה משולב קבוע        

 קבוע או נשלף -

לכל סוג מחבר ניתן לבחור אם יגיע כהתקן קבוע, שנשאר קבוע במקומו ולא ניתן לשליפה או פירוק מהמקום באופן מיידי, או כהתקן נשלף שכמו שמו כן הוא ניתן לשליפה קלה בכל רגע נתון, אם זה בשביל לשדרג את מראה הרכב, למנוע התקלות ופגיעה ברגליים בעת השימוש במטען האחורי(תופעה די נפוצה), או בכדי לשפר את זוויות הנטישה ברכבי שטח. השליפה עצמה מאוד קלה ופשוטה, היא מתבצעת על ידי שליפה של ניצרה שמחברת בין התקן הגרירה למחבר והוצאת הוו ממקומו.

וו גרירה נשלף מחובר

*רכב עם וו גרירה תפוח נשלף מחובר

וו גרירה נשלף מחובר

*רכב עם וו גרירה תפוח נשלף לא מחובר

תהליך התקנת וו גרירה:

תהליך ההתקנה כיום לא מורכב כמו בעבר, הרכבת התקן גרירה נעשית ללא צורך בקידוחים, ריתוכים והתאמות למיניהם. 

ההרכבה מתבצעת על ידי חיבור לנקודות מקוריות בשלדה האחורית של הרכב עם התקן גרירה התואם באופן מדוייק לפי סוג הרכב.

עם זאת, על מנת למנוע אסון לעצמכם ולסובבים אותכם, ובשביל לקבל חיבור של וו גרירה מקצועי וברמה הכי בטיחות שאפשר, הפרוצדורה חייבת להתבצע על ידי מתקין מוסמך ומפוקח ע"י מכון התקנים הישראלי וברשיון משרד התחבורה. 

התקנת ההתקן באופן עצמאי או אצל מתקין לא מורשה, מהווה סכנת נפשות לעצמו ולסובבים אותו בכביש, גם מהווה עבירה חמורה בגרירה עם רישיון רכב לא מעודכן מה שיוביל לקנסות ודוחות בהמשך.

לפני ההתקנה רצוי ומומלץ להתייעץ עם המתקין, כדי לברר מה הכי מתאים לרכב שלכם ולאיזה מטרת גרירה מיועד רכבכם, כמובן שלא כל מכונית מתאימה למטרות גרירה מסויימים, ולכן במידה ואם עוד לא רכשתם מכונית, כדאי לפנות לייעוץ עם המתקין גם בנושא הזה.

התקנת וו גרירה

רישוי וו גרירה:

סוף כל סוף התקנתם את הוו גרירה הרצוי, אך חכו רגע לפני שאתם יוצאים לקחת את אופנוע הים של החבר, חבל שעשיתם את כל הדרך הזאת מבלי לעדכן את רשיון הרכב. אז כדי למנוע אי נעימות וקנסות מיותרים, יש לגשת קודם לעמדת רישוי הקרובה ולעדכן את רשיון הרכב שלכם.

על פי החוק, בהתקנת התקן גרירה נדרש גם עדכון ורישום ברשיון הרכב. אל תדאגו, רישום התקן הוא תהליך מאוד פשוט ולא מסורבל כפי שזה נשמע, אם תצטיידו בכל המסמכים הנדרשים לכך.

ראשית, לאחר סיום ההתקנה יש לקחת את כל המסמכים הנדרשים מהמתקין שביצע את החיבור, ובנוסף לזה יש להצטייד בתעודת זהות ורשיון הרכב.

עכשיו כל מה שנותר זה לגשת לעמדת רישוי קרובה ולבצע את הרישום ברשיון הרכב.

כן זהו זה, עד כדי כך פשוט! כעת אתם יכולים לצאת לדרך חדשה רק אתם והוו גרירה, רק זכרו שזה לא צעצוע, עכשיו זהו חלק בלתי נפרד מהאוטו שלכם ואתם צריכים להתייחס אליו בהתאם, אם זה בטיפול שנתי וביקור אצל הדוקטור, או אם אתם שמים לב למשהו יוצא דופן כמו רעידות ורעשים, יש לפנות מיידית לבדיקה.

שימוש נכון:

כמו שאתם כבר כנראה יודעים, וו גרירה הוא אביזר שימושי ביותר. יחד עם זאת, שימוש לא נכון בו עשוי להיות מסוכן ביותר. לכן חשוב מאוד להבין את העקרונות המנחים לשימוש בוו גרירה. הדבר שהכי חשוב להבין הוא שהתקן גרירה מתוכנן ובנוי לפעולה של גרירה בלבד ואינה מיועדת לשימושים אחרים.

כל שימוש אחר, למשל חילוץ, יכולה לפגוע ולהזיק לחיבורים כתוצאה מעומס יתר, במקרה הזה היינו ממליצים על אביזרי שטח המיודעים לכך, כמו התקנת כננת חילוץ לפגוש הקדמי, או הוספת אוזני גרירה לשלדת הרכב.

אחזקה וטיפול:

הרבה מתייחסים לוו גרירה כאל תוסף רכב חד פעמי, שלאחר התקנה כבר לא צריך לשים לב אליו, אבל ההפך הוא הנכון, אתם גוררים משקלים כבדים וכל תקלה קטנה יכולה לגרום לתאונות קטלניות ביותר.

חשוב להקפיד על בדיקה שנתית קבועה שבה יבדקו אם החיבורם יושבים טוב, שצמת החשמל עובדת כהלכה ולא חשופה לנזקי מים, ושאין סימני חלודה למיניהם. כמו כן, יש לחדש את הגריז אחת לתקופה (משחה המשמשת כחומר סיכה לראש של המחבר) ובכך להימנע מחיכוך יתר ושחיקה בזמן גרירה.

כמובן שאם שמתם לב לרעש חדש בזמן גרירה או רעידות מוזרות, כדאי תמיד לגשת לבדיקה נוספת ליתר בטחון.

אם לא נסעתם עם נגרר בעבר, בתחילה יש לקחת אמצעי זהירות יתר ולתת אקסטרה תשומת לב בזמן הנסיעה, סעו לאט יותר ותקחו פניות רחבות יותר מבדרך כלל, עד שתתרגלו לזה שאתם נוסעים אתכם מתקן נשיאה כלשהו.

אם כבר יש לכם ניסיון אז כנראה שאתם מודעים לכך שבזמן גרירה הרכב מתנהג שונה מהרגיל ויש לקחת זאת בחשבון, לשמור תמיד על נהיגה רגועה בכביש ובמיוחד בתנאי מזג אוויר קשים, להאט קצת יותר מראש בפניות או לפני עצירות, לשמור על טווח רחב יותר בין מכוניות אחרות בכביש, וכמובן גם דברים הכי בסיסיים כמו לבדוק לפני כל נסיעה שחיבור החשמל תקין ,שהמנורות בנגרר עובדות כהלכה, לחץ אוויר בצמיגים, וחיבור נכון של הנגרר לרכב.

אנחנו מקווים שרעננו ותרמנו לכם קצת ידע בנושא, או לפחות חידשנו דבר או שניים, מפה רק נאחל נסיעה בטוחה וחזרה בשלום הביתה.

נשארו לכם עוד שאלות?

אתם מוזמנים לפנות אלינו במייל: [email protected]

בטלפון: 077-2309392

ואפילו בווטסאפ: 052-4440061